Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Socialdemokraterne medskyldig i social dumping

Social dumping vil fortsat eksistere i transportbranchen efter ny EU-lovgivning. Og det til trods for, at socialdemokraterne roser den nye aftale til skyerne.

Alle husker nok Kurt Beier-skandalen i Padborg med ukrainske chauffører med lønninger ned til 15 i timen og dybt uværdige forhold, der gav mindelser om slaveforhold. Men hvordan kan det egentlig foregå i Danmark i 2018?

Jo, det kan det qua EU, der i årevis har tilladt lovlig social dumping, kaostilstande og underbetaling i transportbranchen.

Nu har EU-Parlamentet så vedtaget den såkaldte vejpakke, der sigter på at rette op på nogle af problemerne i transportbranchen. Det er bestemt positivt, at der nu gøres noget for at rette op på fortidens synder, men alle problemerne er ikke løst med vejpakken. Det er som så meget andet med EU; for lidt og for sent. Derfor er det også ynkeligt at opleve socialdemokraternes, og specielt min kollega Ole Christensens, angreb på Dansk Folkeparti i forbindelse med vejpakken. Måske burde Ole Christensen og socialdemokraterne, i stedet for at angribe andre, i stedet vedkende sig arv og gæld, hvor partiet om nogen har stået bag beslutninger, der har ført til situationer som den med Kurt Beier i Padborg.

For alt dette har netop været muligt grundet diverse EU-regler, der har skabt wild-west-tilstande i flere brancher, herunder transportbranchen. Det er bl.a. udstationeringsdirektivet fra 1999, østudvidelsen og den frie bevægelighed, der har gjort det muligt. Alt sammen ting, som socialdemokraterne i Danmark har været stor tilhænger af og stemt for. Derfor har det ofte været patetisk at opleve socialdemokraternes gentagne angreb på Dansk Folkeparti og mig for ikke at gøre nok for at dæmme op for social dumping. For hvor er anerkendelsen af fortiden fra socialdemokraternes side? Nylig forskning fra Københavns Universitet viser f.eks., at udstationerede EU-borgere i Danmark, der arbejder side om side med danskere, får markant mindre i løn, har dårligere arbejdsforhold og arbejder kontinuerligt mere end 37 timer om ugen uden at få overtidsbetaling. Sagt med andre ord; der er skabt et A- og B-hold på det danske arbejdsmarked. Og det forhold kommer revisionen af udstationeringsdirektivet fra sidste år ikke til at ændre på.

Og tilbage til vejpakken. Der er gode takter i vejpakken, som Dansk Folkeparti også stemte for. Her kan bl.a. nævnes:

  • Markant skrappere regler for de såkaldte postkasseselskaber. Det betyder stærkere kontrol og øget krav til etablering.
  • Varebiler, der kan laste fra 2,4 ton, er fremover dækket af reglerne om cabotagekørsel. Det er i tråd med det, som DF har gennemført i Folketinget.
  • En ny karantæneperiode på 60 timer efter endt cabotageperiode, hvor bil og chauffør skal returnere til hjemlandet.

Men der er bestemt også ting, som vi ikke er tilfredse med – modsat socialdemokraterne. Vi er imod en cabotageperiode på tre dage, hvor vi gerne havde set det skåret ned til én dag. Vi ser ikke behovet for et nyt bureaukratisk monster i form af en ny europæisk arbejdsmarkedsmyndighed, og vi er imod, at EU vil blande sig, hvor vejkontroller, der skal tjekke, om reglerne bliver overholdt, må finde sted. Det må og skal være en national opgave.

Og hvis man tror, at vejpakken kommer til at løse alle problemer i transportbranchen, tager man grueligt fejl. Vi vil stadig komme til at se lovlig social dumping finde sted med EU´s blåstempling, og det vil først blive løst, når nationalstaterne får mere at skulle have sagt og den frie bevægelighed, fra primært Østeuropa, bliver tæmmet. Men det ønsker socialdemokraterne ikke.

For faktum er, at socialdemokraterne altid lader sin EU-glæde vinde over bedre rettigheder for arbejdstagerne. Det har fortiden klart vist. Nu mangler vi bare, at partiet også vedkender sig fortidens synder. Men det kommer nok ikke til at ske.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Anders Vistisen (f. 1987) er fhv. medlem af EU-Parlamentet for Dansk Folkeparti. Anders Vistisen er uddannet cand.jur. og bor i Herning.
Seneste blogs
Af Birthe Rønn Hornbech
19.07.19, 12:24
Integrationsministeren skal have ros for at stå fast. Jeg udtrykker et lønligt håb om, at ministeren i fremtiden holder fast i, at han ikke udtaler sig om fakta, han ikke kender, og konsekvenser, han ikke har gennemtænkt. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
18.07.19, 16:09
Det midlertidigt besatte område er heldigvis en lise for sjælen. Læs mere
Af Rune Toftegaard Selsing
17.07.19, 21:38
Under 1 af 10 muslimske indvandrere bliver integreret. Læs mere
Af Martin Ågerup
15.07.19, 19:53
FN bør indse sandheden: Markedsøkonomi og konkurrence er de fattiges ven. Læs mere
Af Mikael Jalving
12.07.19, 16:00
Mens teknologi og gadgets forandrer vores sociale eksistens til uigenkendelighed, har EU’s imperialistiske institutioner fået os til lige så frivilligt at give afkald på national suverænitet. Læs mere
Af Anna Thygesen
12.07.19, 13:30
Vi skal ikke fordømme folk, der forsøger at begå selvmord. De skal have hjælp, og så skal vi tale om det med hinanden og vores børn, for det eneste, der ikke virker, er tavshed og tabuisering. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
12.07.19, 11:29
Det yderste højres sande ansigt viser sig, når det russiske flag bliver luftet Læs mere
Af Signe Munk
11.07.19, 16:00
Skønhedsindustrien, samfundet og vi selv har et fælles ansvar for de skønhedsidealer, som lægger et enormt præstationspres på især unge. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
11.07.19, 10:18
Min ringe person har netop fået tre dages karantæne. Læs mere