Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Socialdemokraterne medskyldig i social dumping

Social dumping vil fortsat eksistere i transportbranchen efter ny EU-lovgivning. Og det til trods for, at socialdemokraterne roser den nye aftale til skyerne.

Alle husker nok Kurt Beier-skandalen i Padborg med ukrainske chauffører med lønninger ned til 15 i timen og dybt uværdige forhold, der gav mindelser om slaveforhold. Men hvordan kan det egentlig foregå i Danmark i 2018?

Jo, det kan det qua EU, der i årevis har tilladt lovlig social dumping, kaostilstande og underbetaling i transportbranchen.

Nu har EU-Parlamentet så vedtaget den såkaldte vejpakke, der sigter på at rette op på nogle af problemerne i transportbranchen. Det er bestemt positivt, at der nu gøres noget for at rette op på fortidens synder, men alle problemerne er ikke løst med vejpakken. Det er som så meget andet med EU; for lidt og for sent. Derfor er det også ynkeligt at opleve socialdemokraternes, og specielt min kollega Ole Christensens, angreb på Dansk Folkeparti i forbindelse med vejpakken. Måske burde Ole Christensen og socialdemokraterne, i stedet for at angribe andre, i stedet vedkende sig arv og gæld, hvor partiet om nogen har stået bag beslutninger, der har ført til situationer som den med Kurt Beier i Padborg.

For alt dette har netop været muligt grundet diverse EU-regler, der har skabt wild-west-tilstande i flere brancher, herunder transportbranchen. Det er bl.a. udstationeringsdirektivet fra 1999, østudvidelsen og den frie bevægelighed, der har gjort det muligt. Alt sammen ting, som socialdemokraterne i Danmark har været stor tilhænger af og stemt for. Derfor har det ofte været patetisk at opleve socialdemokraternes gentagne angreb på Dansk Folkeparti og mig for ikke at gøre nok for at dæmme op for social dumping. For hvor er anerkendelsen af fortiden fra socialdemokraternes side? Nylig forskning fra Københavns Universitet viser f.eks., at udstationerede EU-borgere i Danmark, der arbejder side om side med danskere, får markant mindre i løn, har dårligere arbejdsforhold og arbejder kontinuerligt mere end 37 timer om ugen uden at få overtidsbetaling. Sagt med andre ord; der er skabt et A- og B-hold på det danske arbejdsmarked. Og det forhold kommer revisionen af udstationeringsdirektivet fra sidste år ikke til at ændre på.

Og tilbage til vejpakken. Der er gode takter i vejpakken, som Dansk Folkeparti også stemte for. Her kan bl.a. nævnes:

  • Markant skrappere regler for de såkaldte postkasseselskaber. Det betyder stærkere kontrol og øget krav til etablering.
  • Varebiler, der kan laste fra 2,4 ton, er fremover dækket af reglerne om cabotagekørsel. Det er i tråd med det, som DF har gennemført i Folketinget.
  • En ny karantæneperiode på 60 timer efter endt cabotageperiode, hvor bil og chauffør skal returnere til hjemlandet.

Men der er bestemt også ting, som vi ikke er tilfredse med – modsat socialdemokraterne. Vi er imod en cabotageperiode på tre dage, hvor vi gerne havde set det skåret ned til én dag. Vi ser ikke behovet for et nyt bureaukratisk monster i form af en ny europæisk arbejdsmarkedsmyndighed, og vi er imod, at EU vil blande sig, hvor vejkontroller, der skal tjekke, om reglerne bliver overholdt, må finde sted. Det må og skal være en national opgave.

Og hvis man tror, at vejpakken kommer til at løse alle problemer i transportbranchen, tager man grueligt fejl. Vi vil stadig komme til at se lovlig social dumping finde sted med EU´s blåstempling, og det vil først blive løst, når nationalstaterne får mere at skulle have sagt og den frie bevægelighed, fra primært Østeuropa, bliver tæmmet. Men det ønsker socialdemokraterne ikke.

For faktum er, at socialdemokraterne altid lader sin EU-glæde vinde over bedre rettigheder for arbejdstagerne. Det har fortiden klart vist. Nu mangler vi bare, at partiet også vedkender sig fortidens synder. Men det kommer nok ikke til at ske.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Anders Vistisen (f. 1987) er fhv. medlem af EU-Parlamentet for Dansk Folkeparti. Anders Vistisen er uddannet cand.jur. og bor i Herning.
Seneste blogs
Af Morten Uhrskov Jensen
15.10.19, 00:26
Omsider bliver det for første gang muligt siden 1983, at den udøvende magt kan handle uden om domstolene i et afgørende udlændingespørgsmål. Læs mere
Af Nauja Lynge
13.10.19, 20:20
På skjulte pladser og ved store klassikere mødes mennesker om at opleve arkitekturen. Læs mere
Af Mikael Jalving
13.10.19, 06:02
Først kæmpede venstrefløjen for økonomisk socialisme, derpå for multikulti. Nu gælder det klimakampen, den nye religionserstatning. Læs mere
Af Harun Demirtas
12.10.19, 16:22
Jeg føler mig dansk, du føler dig dansk! Hvorfor føles det altid nemmere at bede et menneske, der har udenlandske rødder at forlade Danmark, til trods for at vedkommende har et hjerte, der slår kun for Danmark? Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
11.10.19, 12:14
Privatskoler er for alle – ikke kun de rige Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
11.10.19, 11:05
Statsministeren tør slet ikke være realist. I stedet sætter hun sin lid til, at forskerne ad åre kommer med idéer til løsninger. Ansvaret væltes over på forskerne. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
10.10.19, 17:09
Og rådgiver for Enhedslisten forsvarer politisk motiveret hærværk, hvis det tjener et højere formål, defineret af venstreekstremister. Læs mere
Af Signe Munk
10.10.19, 14:30
Regningen for klimaets fremtid skal fordeles ligeligt. Læs mere
Af Søren Gade
10.10.19, 13:52
Tyrkiets militære offensiv mod Syrien udstiller ikke kun, at landet ingen midler skyr i denne sag og blæser højt på alliancen mellem Natos lande. Den udstiller også EU’s magtesløshed over for Tyrkiet Læs mere
Af Gitte Seeberg
10.10.19, 13:15
Svaret på at bekæmpe kriminalitet er ikke, at vi undergraver de frihedsrettigheder, vi har. De tiltag, der iværksættes for at bekæmpe kriminalitet, må og skal være proportionale i forhold til de problemer, vi som samfund står overfor. Læs mere