Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Socialdemokraterne medskyldig i social dumping

Social dumping vil fortsat eksistere i transportbranchen efter ny EU-lovgivning. Og det til trods for, at socialdemokraterne roser den nye aftale til skyerne.

Alle husker nok Kurt Beier-skandalen i Padborg med ukrainske chauffører med lønninger ned til 15 i timen og dybt uværdige forhold, der gav mindelser om slaveforhold. Men hvordan kan det egentlig foregå i Danmark i 2018?

Jo, det kan det qua EU, der i årevis har tilladt lovlig social dumping, kaostilstande og underbetaling i transportbranchen.

Nu har EU-Parlamentet så vedtaget den såkaldte vejpakke, der sigter på at rette op på nogle af problemerne i transportbranchen. Det er bestemt positivt, at der nu gøres noget for at rette op på fortidens synder, men alle problemerne er ikke løst med vejpakken. Det er som så meget andet med EU; for lidt og for sent. Derfor er det også ynkeligt at opleve socialdemokraternes, og specielt min kollega Ole Christensens, angreb på Dansk Folkeparti i forbindelse med vejpakken. Måske burde Ole Christensen og socialdemokraterne, i stedet for at angribe andre, i stedet vedkende sig arv og gæld, hvor partiet om nogen har stået bag beslutninger, der har ført til situationer som den med Kurt Beier i Padborg.

For alt dette har netop været muligt grundet diverse EU-regler, der har skabt wild-west-tilstande i flere brancher, herunder transportbranchen. Det er bl.a. udstationeringsdirektivet fra 1999, østudvidelsen og den frie bevægelighed, der har gjort det muligt. Alt sammen ting, som socialdemokraterne i Danmark har været stor tilhænger af og stemt for. Derfor har det ofte været patetisk at opleve socialdemokraternes gentagne angreb på Dansk Folkeparti og mig for ikke at gøre nok for at dæmme op for social dumping. For hvor er anerkendelsen af fortiden fra socialdemokraternes side? Nylig forskning fra Københavns Universitet viser f.eks., at udstationerede EU-borgere i Danmark, der arbejder side om side med danskere, får markant mindre i løn, har dårligere arbejdsforhold og arbejder kontinuerligt mere end 37 timer om ugen uden at få overtidsbetaling. Sagt med andre ord; der er skabt et A- og B-hold på det danske arbejdsmarked. Og det forhold kommer revisionen af udstationeringsdirektivet fra sidste år ikke til at ændre på.

Og tilbage til vejpakken. Der er gode takter i vejpakken, som Dansk Folkeparti også stemte for. Her kan bl.a. nævnes:

  • Markant skrappere regler for de såkaldte postkasseselskaber. Det betyder stærkere kontrol og øget krav til etablering.
  • Varebiler, der kan laste fra 2,4 ton, er fremover dækket af reglerne om cabotagekørsel. Det er i tråd med det, som DF har gennemført i Folketinget.
  • En ny karantæneperiode på 60 timer efter endt cabotageperiode, hvor bil og chauffør skal returnere til hjemlandet.

Men der er bestemt også ting, som vi ikke er tilfredse med – modsat socialdemokraterne. Vi er imod en cabotageperiode på tre dage, hvor vi gerne havde set det skåret ned til én dag. Vi ser ikke behovet for et nyt bureaukratisk monster i form af en ny europæisk arbejdsmarkedsmyndighed, og vi er imod, at EU vil blande sig, hvor vejkontroller, der skal tjekke, om reglerne bliver overholdt, må finde sted. Det må og skal være en national opgave.

Og hvis man tror, at vejpakken kommer til at løse alle problemer i transportbranchen, tager man grueligt fejl. Vi vil stadig komme til at se lovlig social dumping finde sted med EU´s blåstempling, og det vil først blive løst, når nationalstaterne får mere at skulle have sagt og den frie bevægelighed, fra primært Østeuropa, bliver tæmmet. Men det ønsker socialdemokraterne ikke.

For faktum er, at socialdemokraterne altid lader sin EU-glæde vinde over bedre rettigheder for arbejdstagerne. Det har fortiden klart vist. Nu mangler vi bare, at partiet også vedkender sig fortidens synder. Men det kommer nok ikke til at ske.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Anders Vistisen (f. 1987) er medlem af EU-Parlamentet for Dansk Folkeparti, hvor han bl.a. beskæftiger sig med budget og migrationsforhold. Anders Vistisen er leder af den danske delegation i ECR-gruppen i EU-Parlamentet. Anders Vistisen er uddannet cand.jur. og bor i Herning.
Seneste blogs
Af Sonja Mikkelsen
21.05.19, 10:16
Fra 2.637 folkevalgte ansvarlige for sundhed til 0 med et pennestrøg. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
20.05.19, 14:40
Lars Løkkes utilgivelige svigt i de sidste fire år vil komme til at stå som en skamplet i Danmarks historie. Læs mere
Af Mikael Jalving
19.05.19, 06:00
De siger, de kæmper mod had og intolerance. Men ingen hader så manisk som journalister i flok. Læs mere
Af Harun Demirtas
18.05.19, 14:53
Jeg synes, det er dybt respektløst, at hun bruger ordet “for bøsset” som nedværdigende i hendes udtalelser. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
18.05.19, 13:48
Bliver det virkelighed, vil det slå tunge søm i DF’s ligkiste. Læs mere
Af Nauja Lynge
17.05.19, 21:19
Det siger Christen Sørensen, Ellemann- Jensen, Martin Lidegaard, Marcus Knuth og DF. Læs mere
Af Anna Thygesen
17.05.19, 13:47
Jeg er faktisk der, hvor jeg foretrækker Grenov med hele pakken af antienergi, lav stemmeføring og stresstærskel. Ham ved man da, hvor man har. Læs mere
Af Harun Demirtas
16.05.19, 14:18
Man kan vælge være naiv og tro på, at Socialdemokratiet er stort og stærkt, siden Venstre ønsker at samarbejde med partiet. Læs mere
Af Mikael Jalving
16.05.19, 13:43
Læs videre og bliv advaret. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
16.05.19, 09:52
Havde DF dog blot været hudløst ærlige, kunne noget af nedturen være forhindret. Læs mere