Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Socialdemokraterne medskyldig i social dumping

Social dumping vil fortsat eksistere i transportbranchen efter ny EU-lovgivning. Og det til trods for, at socialdemokraterne roser den nye aftale til skyerne.

Alle husker nok Kurt Beier-skandalen i Padborg med ukrainske chauffører med lønninger ned til 15 i timen og dybt uværdige forhold, der gav mindelser om slaveforhold. Men hvordan kan det egentlig foregå i Danmark i 2018?

Jo, det kan det qua EU, der i årevis har tilladt lovlig social dumping, kaostilstande og underbetaling i transportbranchen.

Nu har EU-Parlamentet så vedtaget den såkaldte vejpakke, der sigter på at rette op på nogle af problemerne i transportbranchen. Det er bestemt positivt, at der nu gøres noget for at rette op på fortidens synder, men alle problemerne er ikke løst med vejpakken. Det er som så meget andet med EU; for lidt og for sent. Derfor er det også ynkeligt at opleve socialdemokraternes, og specielt min kollega Ole Christensens, angreb på Dansk Folkeparti i forbindelse med vejpakken. Måske burde Ole Christensen og socialdemokraterne, i stedet for at angribe andre, i stedet vedkende sig arv og gæld, hvor partiet om nogen har stået bag beslutninger, der har ført til situationer som den med Kurt Beier i Padborg.

For alt dette har netop været muligt grundet diverse EU-regler, der har skabt wild-west-tilstande i flere brancher, herunder transportbranchen. Det er bl.a. udstationeringsdirektivet fra 1999, østudvidelsen og den frie bevægelighed, der har gjort det muligt. Alt sammen ting, som socialdemokraterne i Danmark har været stor tilhænger af og stemt for. Derfor har det ofte været patetisk at opleve socialdemokraternes gentagne angreb på Dansk Folkeparti og mig for ikke at gøre nok for at dæmme op for social dumping. For hvor er anerkendelsen af fortiden fra socialdemokraternes side? Nylig forskning fra Københavns Universitet viser f.eks., at udstationerede EU-borgere i Danmark, der arbejder side om side med danskere, får markant mindre i løn, har dårligere arbejdsforhold og arbejder kontinuerligt mere end 37 timer om ugen uden at få overtidsbetaling. Sagt med andre ord; der er skabt et A- og B-hold på det danske arbejdsmarked. Og det forhold kommer revisionen af udstationeringsdirektivet fra sidste år ikke til at ændre på.

Og tilbage til vejpakken. Der er gode takter i vejpakken, som Dansk Folkeparti også stemte for. Her kan bl.a. nævnes:

  • Markant skrappere regler for de såkaldte postkasseselskaber. Det betyder stærkere kontrol og øget krav til etablering.
  • Varebiler, der kan laste fra 2,4 ton, er fremover dækket af reglerne om cabotagekørsel. Det er i tråd med det, som DF har gennemført i Folketinget.
  • En ny karantæneperiode på 60 timer efter endt cabotageperiode, hvor bil og chauffør skal returnere til hjemlandet.

Men der er bestemt også ting, som vi ikke er tilfredse med – modsat socialdemokraterne. Vi er imod en cabotageperiode på tre dage, hvor vi gerne havde set det skåret ned til én dag. Vi ser ikke behovet for et nyt bureaukratisk monster i form af en ny europæisk arbejdsmarkedsmyndighed, og vi er imod, at EU vil blande sig, hvor vejkontroller, der skal tjekke, om reglerne bliver overholdt, må finde sted. Det må og skal være en national opgave.

Og hvis man tror, at vejpakken kommer til at løse alle problemer i transportbranchen, tager man grueligt fejl. Vi vil stadig komme til at se lovlig social dumping finde sted med EU´s blåstempling, og det vil først blive løst, når nationalstaterne får mere at skulle have sagt og den frie bevægelighed, fra primært Østeuropa, bliver tæmmet. Men det ønsker socialdemokraterne ikke.

For faktum er, at socialdemokraterne altid lader sin EU-glæde vinde over bedre rettigheder for arbejdstagerne. Det har fortiden klart vist. Nu mangler vi bare, at partiet også vedkender sig fortidens synder. Men det kommer nok ikke til at ske.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Anders Vistisen (f. 1987) er fhv. medlem af EU-Parlamentet for Dansk Folkeparti. Anders Vistisen er uddannet cand.jur. og bor i Herning.
Seneste blogs
Af Nauja Lynge
26.01.20, 10:47
Flere udenlandske medier opfordrer til at besøge Grønland, inden isen smelter. Læs mere
Af Mikael Jalving
26.01.20, 07:00
Sandheden er, at vor udlændingepolitik igennem snart 40 år har været alt andet end retfærdig, realistisk, fast og fair. Læs mere
Af Nauja Lynge
25.01.20, 22:25
Skulle det forhold engang ændre sig, så laver vi en ny strategi. Indtil da er vi forenet i et kongerige, og det tager vi udgangspunkt i, når vi udformer en strategi. Læs mere
Af Jan E. Jørgensen
25.01.20, 16:49
Gak-gak Mette og Rabat Bødskov tager til Bruxelles Læs mere
Af Isabella Arendt
25.01.20, 13:26
SF synes, topchefer tjener for mange penge. Det vil de nu forbyde. Jeg synes, at SF har adskillige forkerte holdninger til samfundet - men har dog ikke tænkt mig at forbyde dem at fremstille forslag, jeg ikke er enig med. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
24.01.20, 22:58
Deadlinevært Steen Nørskov opførte sig uhyrligt groft over for Tommy Robinson, der kan bevise forsøget på at lave fake news gennem optagelser, han selv foretog i studiet. Læs mere
Af Marie Høgh
24.01.20, 14:30
Mette Frederiksens historisk ringe nytårstale var en opvisning i statslig formynderlyst. Men det kniber med ånden i den borgerlige lejr, hvor der tilsyneladende ikke er nogen, der for alvor anfægter tanken om den gennemregulerede stat. Læs mere
Af Nauja Lynge
24.01.20, 13:29
Det er i ellevte time, at danske politikere officielt får sig en holdning om rigsfællesskabet. En holdning, som ikke kun luftes på varmestuer og i grønlandske medier. Læs mere
Af Søren Gade
23.01.20, 14:30
Danske nyrepatienter kan ikke få betalt en livreddende transplantation i USA af det offentlige – kun hvis man selv har mulighed for at punge ud. Det er en urimelig forskel. Læs mere
Af Louis Jacobsen
23.01.20, 14:13
En kollega udviste solidaritet med mig i praksis. Det er åbenbart efterspurgt. Læs mere