Fødevarer produktudvikles for lidt

DET DANSKE SVIN får kærligheden at føle, når Egon Karlsen m.fl. i kronikken 13/7 foreslår at "kødkværnen" skal moderniseres. Jeg kan lige i øjeblikket kun opfatte kødkværnen som Danish Crown.

Der tales af håndværkere, som mener, at kødkvaliteten bør forbedres ved kvalitativ forædling. Og de underskriver sig flot som "Danish Pork Innovation Group", hvilket jeg ikke rigtigt ved, hvad er.

Derimod synes jeg, at de har nogle gode synspunkter og drager f.eks. paralleller med den udvikling, som lige netop formodes at højne øllets kvalitet, nemlig væksten af de små, succesfulde bryggerier. De nævner, at det er muligt at sælge en standard øl for 30 kr. Om det så er godt håndværk, eller det bare er at være lidt smartere, må stå hen i det uvisse.

Men virkeligheden kender vi jo alle sammen, når vi trøstesløst lader blikket glide hen over supermarkedets båse med pølse, postej og pasta, som til forveksling ligner hinanden.

Vil Danish Crown da ikke produktudvikle og fremstille rimelige svinekvaliteter?

Og hvor er den politiske forbruger, der bare skifter adfærd, hvis varen har fejl, eller man ikke får det, man efterspørger? Et eller andet sted tror jeg, at begge parter er tilpassede, opgivende og fuldstændigt stendøde.

De to store dominerende i detailhandelsleddet ligner kvalitetsmæssigt hinanden inden for stort set alle fødevaregrupper.

Økonomien styrer

De har samme krav med tilhørende magt til at forlange de produkter, der skal omsættes til lavest mulig kvalitet og pris. Dette uden at spørge hverken industrien eller forbrugere. Tilsyneladende er det kun den økonomiske effekt, der styrer forbruget.

Når vi taler om GMO, hygiejne, fedt, kulhydrater, tilsætningsstoffer eller andre følsomme elementer, der er forbundet med "billigt", er al fornuftig dømmekraft formentlig sat ud af drift.

Jeg vil derfor gerne tilbage til småbryggerierne som eksempel på muligheden for at bryde denne onde cirkel. Her er jeg dog ikke helt frelst, men ser i stedet fremtidens produkter udviklet og forbedret gennem økologisk drift (også stordrift), selvom den helt afgørende distribution nødvendigvis kræver forbrugernes positive medvirken.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.