Skal skoler bruge penge på reklamer?
Ungdomsuddannelser bruger 430 mio. kr. på reklamer. Skulle de hellere være gået til undervisning?
Danske uddannelsesinstitutioner - eksklusiv universiteterne - hvert år 430 mio. kr. på markedsføring, og det er ifølge S og SF alt for mange penge.
»De penge bør bruges mere fornuftigt, eksempelvis på undervisningsmaterialer og undervisning,« siger Nanna Westerby, der er uddannelsesordfører for SF.
»Mest af alt betyder reklamerne, at skolerne hugger elever fra hinanden,« siger formanden for ungdomsvejlederne, Bo Svane Møller.
Undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) afviser, at markedsføringsbeløbene er noget problem: »Jeg synes, at man skal lade det være op til uddannelsesstederne, hvordan de vil bruge deres penge«
Skal skolerne selv bestemme, hvordan de fordeler midlerne?
Er det forkert, at offentlige uddannelsesinstitutioner bruger penge på at promovere sig?
Deltag i debatten nedenfor!