Annonce
Debat

Den manglende kontekst

Warszawa Min udflugt gennem det europæiske bringer mig, lidt overraskende for mig selv, til Warszawa, hvor man kan overveje mangt og meget i forbindelse med kommunismens undergang, herunder hvem der løb i byen for en tidligere tids tyranner.

Warszawa Min udflugt gennem det europæiske bringer mig, lidt overraskende for mig selv, til Warszawa, hvor man kan overveje mangt og meget i forbindelse med kommunismens undergang, herunder hvem der løb i byen for en tidligere tids tyranner.

At professor Jensen ikke gjorde, det står vist klippefast. Gjorde journalist Jørgen Dragsdahl det? Uanset udfaldet af morgendagens domsafsigelse i Retten i Svendborg behageligt langt fra den polske hovedstad, vil jeg mene, at selv om Dragsdahl rendte i byen for kommunisterne - hvilket er den gode professors påstand - så kommer vi nok allerhøjst til, at han måske forsøgte.

At Dragsdahl havde meninger, og at disse meninger irriterede især højrefløjen, står til troende. Kontroverserne gjorde ham til et navn, og det pirrede journalisten. Man optog ham i det sikkerhedspolitiske udvalg, ikke fordi man respekterede ham, men for at lukke munden på ham. Dragsdahl havde ingen nævneværdig adgang til fortroligt materiale, men han kunne tænke.

Hans stærkt begrænsede indflydelse bestod i, at han ustandseligt offentliggjorde sine tanker.

Blandt dem, der lyttede og læste, var russerne, men ingen skal fortælle mig, at de ikke selv kunne konstruere sig frem til de dragsdahlske vurderinger. Allerhøjst har han bekræftet dem i deres fordomme.

Hans nytte under en sovjetisk betragtning var, at han fik trykt historier, som passede Kremls propagandister. Den slags gør ikke journalister eller andre til agenter, kun til dumrianer. Jævnfør i øvrigt den iver, hvormed vor tids magthavere og deres spindoktorer manipulerer med pressen.

Jeg var dengang dagbladet Aktuelts udenrigsredaktør. På professionens vegne mødte jeg både amerikanske og sovjetiske diplomater, blandt dem den senere så berømte dobbeltagent, Oleg Gordijevskij. Til jul modtog man et par flasker. Sådan var tiden.

Hvordan er tiden i dag? En hel del mere dydsiret. Vé den pressemand, der går gratis ind til et dyrskue. Hvilket bringer mig tilbage til retssagen i Svendborg.

Den foregår i en verden, som ikke længere eksisterer, en verden, som de færreste husker og endnu færre interesserer sig for. Man er optaget af pengesorger, olieudslip, burkaer og barnagtige politikere, som tror, de skal ud og vælte diktatorer.

I denne anti-intellektuelle trummerum begår professor Jensen den fejl, vover jeg at mene, at udstille en journalist, der var mindre end en fodnote til de fodnoter, han hjalp en ubehjælpsom venstrefløj med at formulere. Var Dragsdahls hensigt magt? Var den penge? Var han landsforræder?

Nej. Han var forfængelig, og det kan man ikke blive dømt for. End ikke i Svendborg. Konteksten er væk.

Om så retten i Svendborg skulle bekræfte den gode professor i hans påstande, vil han blot have fået det ud af affæren Dragsdahl, at han har hjulpet sine modstandere til at ødelægge sit ry som historiker.

Fra mit hotelværelse i Warszawa ser jeg over til Stalins såkaldte kulturhus.

Også her er konteksten væk. Hvem kalder i disse krisetider proletariatets slavehær til barrikaderne? Hvem skriver de rasende pamfletter? Ingen.

Problemet er ikke kommunisterne eller deres medløbere, for de findes ikke.

Problemet er vor egen dorskhed, vor blinde tro på, at verden består af brød alene. Det gør den ikke.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce

Blog: Til grin med dit affald

Mikael Jalving
Kunne man ikke få blot én af landets utallige journalister til at undersøge, hvorvidt affaldssorteringen egentlig fungerer i de danske kommuner?

Blog: DF bør melde sig ind i kampen

Morten Løkkegaard
Det politiske kaos i Storbritannien efter brexit betyder, at danskerne har gennemskuet konsekvenserne af dansk enegang i Europa.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her