• For abonnenter

Toggang som i 1945

À PROPOS DSB's store vanskeligheder med at få togene til at køre til tiden, nedslidte skinner og problemer med at få de ny IC4 tog i drift: I 1935 indviedes den gamle Lillebæltsbro. Og samtidig indsatte DSB lyntog.

De røde lyntog, som de ældre af os kan huske, og som blev bygget af de danske togfabrikker Scandia og Frichs, blev leveret til tiden.

Ved en prøvekørsel i 1935 præsterede et af disse lyntog en hastighed på 162 km/t. Til daglig blev de fremført med en hastighed på 120 km/t. Under Anden Verdenskrig måtte lyntogene holde stille. Men i oktober 1945 kom

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.