Debat - ekstra

Muhammed er ikke en gud DER ER IKKE tale om blasfemi, for Muhammed er ikke en gud. Muhammed er blot en profet, dvs. et menneske, der har udmærket sig på religiøs vis.

Han kan sammenlignes med Moses, der i jødedommen skrev Guds ord ned på stentavler. Muslimerne i Danmark må erkende, at de lever i et hyperkomplekst samfund, hvor deres religion ikke har fundamental betydning for ytringsfriheden. Lene Larsen Kalundborgvej 395, Gislinge

Så giv dog den undskyldning

JP HAR ved at bringe specielt tegningen af Muhammed som terrorist krænket de fleste muslimer, moderate såvel som ekstremister. Om det var en bevidst eller ubevidst provokation fra JP's side, skal jeg ikke dømme om. Vi har ytringsfrihed i Danmark - heldigvis - men ytringsfrihed under ansvar. Jeg mener, I med disse tegninger har været med til »at dæmonisere en hel gruppe«, som vores statsminister sagde i sin nytårstale. Det handler om muslimerne, som i forvejen gang på gang bliver dæmoniseret - især af Dansk Folkeparti. I har ved at bringe disse tegninger været med til at modarbejde integration, såret de fleste muslimer, og derigennem kan I også blive medvirkende til at skubbe usikre unge og andre over i ekstremisternes lejr. Er det virkelig, hvad I ønsker? Efter min opfattelse er det god dansk opførsel at give en undskyldning, hvis man uforvarende er kommet til at såre andre dybt. Det har jeg lært i mit hjem samt i min 32-årige karriere i finanssektoren. Jeg har ellers tidligere anset Jyllands-Posten for at være en seriøs avis. Nu synes jeg, at I er dumstædige. Så giv dog den undskyldning. Hvor svært kan det være?
Anni Brems

Vilh. Andersensvej 20, Ringsted

På kanten af forræderi

»DANMARK er mit land, jeg er stadig dansker«, hævdede Said Kassem, talsmand for Der Islamiske Trossamfund, i DR2's Deadline 3/1. I samme udsendelse indrømmede han ikke desto mindre, at han sammen med andre "ledende" danske muslimer rejser Mellemøsten tyndt i forsøg på at opildne til vrede mod og boykot af Danmark. Hvis ikke den slags er på kanten af landsforræderi, kan det i hvert fald betegnes som landsskadelig virksomhed. Kassem forklarede sin femtekolonnevirksomhed med, at JP »opfordrer til had, som statsministeren skal fordømme«. Vi er mange andre, der betegner JP's initiativ med Muhammed-tegningerne som et tiltrængt slag for ytringsfriheden og mod selvcensur, og som ser Anders Fogh Rasmussens ageren som værende en statsmand værdig. Og så lige et spørgsmål til de åh, så selvgode læger, præster m.fl.: Hvem er det nu lige, der puster til ilden og holder "tonen"?
Torben Zinglersen Solvej 8, Kolding

Tilbage til "paradis på jord"

ÉN TING har altid undret mig i indvandrerdebatten, og det er bestemt ikke blevet mindre efter det muslimske massehysteri over Muhammed-tegningerne: Hvis Danmark er et så forfærdeligt land at leve, bo og opholde sig i, så står det da enhver frit for at tage tilbage til "paradis på jord", hvor der hersker sharia-lovgivning, kvindeundertrykkelse og mangel på de mest basale menneskerettigheder samt ytringsfrihed. De imamer, som er taget på rundtur i Mellemøsten for at skabe had mod det land, de selv opholder sig i uden respekt for vores værdier og ytringsfrihed, burde nok kraftigt overveje, om de ikke permanent skulle blive dernede samt opfordre ligesindede muslimer til at følge trop. Men selvfølgelig er de sociale ydelser ikke de samme, for at sige slet ikke eksisterende. De resterende muslimer, som har et ønske om fredeligt at integrere sig, bo, arbejde og betale skat i Danmark, skal være velkomne.
Christian Horst Petersen Lombardigade 20, København S

Selvmordsbomben er fra Israel

PREBEN Brask skriver i JP 6/1, at stort set alle terrorister er muslimer. Jeg vil blot gøre opmærksom på, at selvmordsbomben er opfundet af israelere, og at stort set alle terrorister for 20-25 år siden var såkaldt kristne med IRA som en af de store spillere. Dengang var der blot mange, der refererede til dem som "frihedskæmpere." I dag ved vi vel forhåbentlig bedre. Per Holbo Rasmussen Hovedgaden 42, Rask Mølle

Friheden til at være uenige

DER TALES for tiden meget omkring ytringsfrihed i forbindelse med sagen omkring de famøse Muhammed-tegninger. Frihed til at "ytre sig", det vil sige udtrykke sin mening i skrift og tale, betyder også frihed til ikke at være enige. Og det er vel i virkeligheden det, som det hele drejer sig om. Et mindretal af yderligtgående muslimer mener, at de har krav på en undskyldning, både fra JP og statsministeren. Da opbakningen i Danmark ser ud til at svigte, har de set sig nødsaget til at rejse til deres hjemland for at få den nødvendige støtte. Og i den forbindelse er der fremsat trusler af forskellig grad. Er det rimeligt, når det i virkeligheden drejer sig om retten til at være uenige? Vi er kulturelt meget forskellige, og det er vi altså nødsaget til at acceptere, eftersom vi lever i et multietnisk samfund. Derudover må det være en selvfølge, at man respekterer det lands normer, som man nu en gang befinder sig i, uanset hvor i verden man måtte befinde sig. Og konsekvensen er, at vi alle en gang imellem må sluge nogle kameler. Vi må være enige om, at det er o.k. at være uenige. Maibritt Kronborg Larsen

Fuglebakken 18, Fredericia

Naivitet på barnestadium

MOGENS Lykketoft har gentagne gange givet udtryk for, at statsministeren i forbindelse med visse lune tegninger skulle gå bodsgang til den muslimske verden for, som han siger: »Vi har et demokratiinitiativ, som vi gerne skulle have gang i«. Ligegyldigt hvilken form, statsministerens intervention skulle få, vil den blive opfattet som en slags undskyldning på Danmarks vegne. Det må da karakteriseres som naivitet på barnestadium at mene, at et sådant demokratiiniativ bliver styrket ved at undskylde det demokrati, vi repræsenterer. Arild Ejsing Søengen 6, Allerød

Definition på landsforræderi?

TALSMÆND for Det Islamiske Trossamfund kalder anklagen om landsforræderi for latterlig. Tør man mon udbede sig samme forenings definition af, hvad landsforræderi er, og kan JP få en vurdering af begrebet hos en jurist? Helst ikke Bjørn Elmquist. Jeg selv hælder til, at hvis man ikke kan kalde det, som relevante medlemmer af Det Islamiske Trossamfund har gjort, for landsforræderi, så har begrebet ingen betydning. Kurt Larsen J.E. Pitznersvej 10, Herlev

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen