Den dyre folkeskole

DET ER bekymrende, når såvel en avisjournalist som en professor i JP 14/1 har svært ved at forstå, at folkeskolen stadigvæk bliver dyrere, uden at kvalitetsprofilen højnes synderligt.

Det tyder på, at begge befinder sig milevidt fra virkelighedens verden. På den ene side er folkeskolen ikke en virksomhed, hvor man via akkordarbejde kan fremme kvaliteten. På den anden side kan man heller ikke automatisk regne med bedre resultater i kraft af øgede bevillinger. Problemerne ligger et helt andet sted. Jeg skal i det følgende give et bud på tre af dem.

Udenomsaktiviteter

I folkeskolen har vi et væld af indlæringsirrelevante udenomsaktiviteter, som vokser og vokser og dermed tager mere og mere tid fra den egentlige grundlæggende undervisning. Udover den forældresvigtede opdragelse og motivering af børnene er det fænomener som lægebesøg, tandlægebesøg, madordninger, mælkeordninger, integration af udlændinge, erhvervsorientering, motionsdage, juleklippedage, besøg på diverse kulturtilbud, og her på det sidste har vi hørt om planer vedrørende nydanskernes kønsrolleproblematik og mobil-chat. Det kan vi meget vel klandre politikerne for, men det skyldes så sandelig også en holdningsløs og konfliktsky institution, der ikke siger fra.

Tilsandede ledere

Man havde en overgang i 1990'erne indtryk af, at man var begyndt at ansætte skoleledere på åremålskontrakter af en længde på fire-fem år. Det hævdes, at det er den tid, det tager at implementere nye ledelsesinitiativer. Viser det sig så efter denne periode, at lederen ikke har flere evner eller initiativer på programmet, kan man skifte til en ny leder.

Dermed kan man undgå den voldsomme "tilsanding", stilstand og konfliktskyhed, som på en del skoler er en stor hæmsko for såvel den daglige som den fremadrettede udvikling, som især mange unge lærere står på spring for at komme videre med. I det lys kan det således være svært at fastholde den kommende lærergeneration på den enkelte arbejdsplads i længere tid.

Intelligens

Det er ikke med børn som med kyllinger, at jo mere foder man hælder på dem, jo hurtigere bliver de udviklet.

Børn har forskelligartede intelligenser og udviklingstrin, som skal udvikles på forskellig vis, og det går ikke blot efter en snor. Man må tilbyde mange forskellige undervisningsformer, og det tager tid.

Endelig er der de 10 pct., som slet ikke kan udvikles synderligt. De er allerede toppet indlæringsmæssigt meget tidligt i skoleforløbet. Med det ræs og det pres, der er oppe fra i dag, bliver der flere af den slags, og det er naturligvis årsagen til det forøgede behov for specialundervisning, behov som regeringen "dumsmart" har ment at kunne komme til livs ved at påstå, at skolens normalklasser blot skal være mere rummelige. Jeg skal love for, at det er en misforstået strategi, der kommer til at koste noget på længere sigt.

Udvikling

Så skal man i det mindste bevare status quo vedrørende folkeskolens økonomi, er det en forudsætning, at man husker, at det er undervisning og udvikling, det drejer sig om, og det, der skal satses på. Der er mange aktiviteter, som forældrene derfor selv må tage sig af, og endelig må man huske, at ikke alle, som tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen hævdede det, kan blive bankdirektører. Det er der simpelt hen ikke evnemæssige ressourcer til.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.