Regeringens løftebrud

27/4 2000 vedtog et bredt flertal i Folketinget især på foranledning af CD og Venstre, at regeringen skulle fremkomme med forslag til omlægning af registreringsafgiften i en mere miljøvenlig retning. Den daværende regering arbejdede derfor med forslag herom. Forud for folketingsvalget i 2001 førte de konservative en heftig kampagne for en reduktion af registreringsafgiften med 15 pct. Tanken om en ændring af registreringsafgiften i en mere miljøvenlig retning indgår også i VK-regeringens regeringsgrundlag, ligesom det er indeholdt i lovprogrammet fra 2002, at der i januar 2003 vil blive fremsat forslag herom.

I regeringens finanslovsforslag for 2003 fremgår endvidere, at regeringen vil sikre, at ekstraordinært store stigninger i bilpriserne ikke fører til øget skatteprovenu. Alle disse tanker er nu med aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti skrottet. I et svar til mig (8/4) mener hr. Per Tørsløv overbærende, at der må være tale om et lille uheld og udtryk for en politisk deroute, når jeg peger på regeringens eklatante løftebrud i sagen om bilafgifternes højde i fremtiden.

Men det er åbenlyst, at hr. Per Tørsløvs kendskab til aftalen om bilafgifterne tilsyneladende er lige så ringe som hans viden om Socialdemokratiets skatteudspil. Der er således ingen biler, der bliver billigere, end de var i marts 2003, og enhver tanke om den lovede omlægning af registreringsafgiften er nu skrinlagt, hvilket også officielt er meddelt af skatteministeren.

For at sætte ekstra trumf på, mener hr. Per Tørsløv, at man så må huske på Combus og de mange spildte skattekroner i denne forbindelse. Det må jo betyde, at han mener, at vi også skal have Arriva- og Farum-skandalerne med, når vi skal forholde os til regeringens skattepolitik. Eller hvad?

Det er bare for langt ude, men viser, at der tilsyneladende ikke er noget lavpunkt for debatniveauet i det borgerlige Danmark.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen