Gruppearbejde er tidsspilde

5/12 BRAGTE JP et indlæg af lektor Kirsten Gomard, der føler sig til grin over, at regeringen omsider afskaffer gruppeeksamener på universiteterne.

Iflg. lektor Gomard er det intet mindre end undergravende virksomhed fra regeringens side. Da arbejdspladserne - stadig iflg. lektor Gomard - efterspørger færdigheder i teamwork, er det vigtigt, at kandidaterne opnår praktiske kvalifikationer i teamwork og eksamineres gruppevis.

Lektor Gomard trækker på hele registeret af traditionelle begrundelser for at opretholde en fuldstændig misforstået studie- og eksamensform. Med mine erfaringer fra såvel universitet som arbejdsliv er jeg nødt til at spørge lektor Gomard, om hun virkelig skønner, at samarbejde mellem individer på arbejdsmarkedet er så vanskeligt, at man er nødt til at træne kandidaterne heri? Det tror jeg ganske enkelt ikke på.

Ringe fagligt niveau

Det er dog et tankevækkende faktum, at danske virksomheder først og fremmest efterspørger faglige kvalifikationer, og at talrige virksomheder herhjemme klager over, at kandidaternes faglige niveau er så ringe, at man søger arbejdskraft i udlandet.

Dette ubehagelige faktum hænger uløseligt sammen med den megen spildtid i studiemiljøet. Blandt de utallige former for ressourcespild, som vi herhjemme finder os i, at vore studerende udsættes for, er gruppearbejdet ganske enkelt den værste form for dompapperi, og med mindre man griber sagen radikalt anderledes an, vil gruppearbejde kun resultere i nemme løsninger og studiemæssig sekundavare.

Det er for nemt for en dårligt forberedt underviser at lade de studerende finde sammen i grupper. De studerende tager ikke denne undervisningsform alvorligt. Alt for mange "gemmer sig" i gruppen, og alt for meget gruppearbejde resulterer i, at én eller to fagligt dygtige studerende trækker læsset og hiver de mindre dygtige kammerater med.

Gruppearbejde tager alt for megen tid, idet fagligt dygtige studerende ville kunne færdiggøre projekterne på den halve tid, hvis man gav dem lov til at arbejde alene.

Gruppearbejde avler desuden kun frustrationer, idet den dygtige studerende må holde igen for at få alle med i processen. Samtidig må han dels stiltiende se til, at fagligt svagere funderede kammerater kører friløb, dels må han bagefter hykle, at det, der i virkeligheden er hans projekt helt alene, i virkeligheden er skrevet af gruppen som helhed.

Billig arbejdsform

Gruppearbejde er en nem og billig arbejdsform - men som tilfældet er med alle nemme løsninger, resulterer denne studieform i enormt ressourcespild og fagligt dårligt funderede kandidater.

At denne undervisnings- og eksamensform endelig bandlyses fra danske universiteter, glæder mig derfor usigeligt. Måtte det samme hurtigst muligt ske i landets folkeskoler og gymnasier.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen