Debat

Et farligt råd mod bladlusHvad der kunne synes at være et harmløst venneråd er ganske farlige sager - ikke kun over for bladlus.

C. J. Buus anbefalede i JP 18/4 at lade en håndfuld cigaretskod trække i vand et døgn for så at bruge udtrækket som sprøjtemiddel. Jeg tror gerne på effekten; men brugen af nikotin som sprøjtemiddel er for længst blevet forbudt i Danmark. Det er alt for farligt at sprøjte med for mennesker. C. J. Buus burde have anbefalet et godkendt middel som f.eks. Maladan, hvis der endelig skal sprøjtes. Det er effektivt mod lus og har en lav giftighed for mennesker. Bag godkendelse af sprøjtemidler i Danmark sidder der et råd af eksperter. Deres godkendelser skal man holde sig til og ikke begynde at lege "den lille kemiker". Poul Hagedorn cand. hort., Skjernvej 24, Tarm

Problemer i sommerhusområder

HVIS ressourcestærke pensionister permanent kan flytte i sommerhus efter tre års ejerskab, melder bl.a. følgende spørgsmål sig for de typiske sommerhuskommuner: Hvordan finansieres merudgifterne til f.eks. renovation, kloakering, snerydning, offentlig transportdækning, ændret/forbedret infrastruktur, kommende hjemmepleje, stigende pres på de sociale ydelser og de andre ekstraudgifter, der uvægerligt følger pensionister, der jo bliver ældre og svagere? Der er mange andre ting at tænke på i forbindelse med det forslag, men det er der jo nok taget højde for, hvis formålet ikke kun er at score stemmer til næste valg. Det vil herefter også kun være de ressource-/kapitalstærke, der vil kunne erhverve sig et fritidshus, når priserne stiger som forventet. Ikke at jeg ikke under pensionisterne muligheden, men desværre vil de indirekte pålægge samfundet en større økonomisk byrde, og der bliver kun færre til at betale.
Erik Jonassen

Askeholm 32, Horsens

Sallingsund - Årets By 2004

HER I Sallingsund føler mange, at det er stort, at vores lille kommune med kun godt 6.000 indbyggere i konkurrence med store byer som Bjerringbro, Vejle etc. kan blive valgt som Årets By 2004. I en af JP's artikler 25/4 fremgår det, at fremtidsforsker Martin Ågerup efterlyser et engagement fra borgernes side - f.eks. i forbindelse med opførelse af idrætshal - for at kunne give os sin første stemme. Dermed ramte han lige i plet, for netop en sådan sag var det hele store emne her i Glyngøre i 1970'erne, da en flok entusiaster gik fra dør til dør og ved velvillige borgeres hjælp fik samlet et beløb sammen, som Sallingsund Kommune derefter og fremsynet doblede op, således at vi i 1976 kunne indvi en idrætshal med selskabslokaler. Selskabslokalerne er tillige sådan placerede, at der er den skønneste udsigt over Limfjorden med Mors på den anden side af sundet, hvilket dronning Margrethe med følge også kunne konstatere ved indvielsesmiddagen af Sallingsundbroen i 1978. Det er dejligt med de omtalte 18 mio. kr. og udnævnelsen som Årets By, men der sker andet i vor lille kommune. Svend Aage Nielsen

Priessvej 9, Glyngøre

H.C. Andersens herkomst

DET ER I Danmark blevet en nationalsport at fremsætte teorier om H.C. Andersens herkomst. Især teorier om hans royale afstamning er populære. Det kan være spændende at læse alle disse gætterier, der ofte kan være ganske underholdende. Men ganske som i "Kejserens Nye Klæder" må man konstatere, at der kun er tale om indicier, der "ikke har noget på". Heldigvis er det i vor tekniske tidsalder muligt at afgøre slægtskabsspørgmål ved hjælp af dna-analyse. Det kræver blot, at man har genetisk materiale fra de pågældende, hvilket ikke er noget problem i tilfældet med HCA og kongehuset. Bliver der gjort noget ved sagen nu, vil resultatet kunne foreligge til 200 års fødselsdagen. Peter Eliot Juhl

Birkeparken 240, Odense NØ

Kort lunte i befolkningen

MAN KAN med jævne mellemrum i medierne erfare, at volden i trafikken er tiltagende. At folk klager og brokker sig. At de er rethaveriske og egoistiske og søger advokat i kampen for sig selv eller mod de andre. At de plejer deres egne interesser på bekostning af fællesskabet og samfundet. Men hvor lærer de det? Politikerne, som lettere end nogen har adgang til medierne, burde jo være dem, vi andre kan spejle os i. De burde tjene til eksempel med etiske holdninger og moralsk adfærd. De burde skelne mellem stort og småt og holde sig til det væsentlige i dansk politik: de store linjer og visionerne. Men de praktiserer til pinlighed det modsatte: detaljen. Det er muligvis svært for en politiker at forlade personfnidder, opportunisme og letkøbt populisme til fordel for saglighed, men det er en nødvendighed, hvis værdidebatten skal have nogen mening. Og medierne kunne hjælpe politikerne på vej ved ikke nødvendigvis at bringe revl og krat fra Christiansborg. Alt er ikke lige godt. Thorkild Overgaard

Stensballe Strandvej 14, Horsens

Herrefolks-manerer

KOMMUNELÆRER Ib B. Ludvigsen fra Svejbæk kan spare sin belæring (JP 18/4), som bygger på et forkert grundlag. Både før og efter min tid som borgmester i Langå har jeg deltaget i debatten, og det har ikke specielt været i JP. Det er også ukorrekt, at jeg har rettet perfide angreb på mange venstrefolk uden at være provokeret. Tværtimod har jeg flere gange rost de mange dygtige og hæderlige V-politikere, som jeg har kendt og arbejdet sammen med. Men jeg har især taget til genmæle, når enkelte af Venstres repræsentanter har optrådt med herrefolksmanerer, nedgjort mine politiske idealer og gang på gang forsøgt karaktermord på f.eks. Poul Nyrup Rasmussen. Min hyldest til ham og hans indsats vedstår jeg meget gerne. Kaj M. Christensen

Fuglebakken 10, Stevnstrup

Flot samspil på kunstmuseum

ER STATENS Museum for Kunst for de lærde blot? Eller er der noget forkert i, at vi er rigtig mange, der har set og frydet os over dialogkunst-koncept udstillingerne? Jeg har set alle tre udstillinger. Det samspil, der er mellem de gamle malerier og den anderledes kunst - enten kjoler, blomsterbinding eller moderne skulpturer og sølv, gør, at oplevelsen bliver i top. Fortsæt med det, Allis Helleland, for der er vel ikke noget forkert i, at der er stort publikum til disse udstillinger. Vi kan jo ikke alle være kunstsamler, -kritiker og -kurator som John Hunov, der er meget imod, at museet bruges til den slags udstillinger. Og gudskelov for det. Edith Pedersen

Frederiksgade 2, Thyholm, Hvidbjerg

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.