Leder: LEGO's udsalg

GLÆDEN strålede ud fra direktionskontorerne i Billund, da LEGO forleden meddelte, at de fire forlystelsesparker, Legoland, er solgt til den amerikanske investeringsfond Blackstone.

Umiddelbart er der god grund til begejstringen. Det er ikke hver dag, at en virksomhed, der offentligt har erklæret, at den kæmper for sin overlevelse, kan presse knap tre mia. kr. ud af et forceret udsalg af aktiver. Men det kan LEGO. Den slags varmer naturligvis hos de bankforbindelser, der igennem flere år med stigende nervøsitet har skottet mod virksomhedens til stadighed tyndere polstrede pengekasse.

Det centrale spørgsmål er imidlertid, om LEGO-ledelsen har handlet fremsynet og klogt ved frasalget. Meget tyder på, at det ikke er tilfældet. At handelen reelt er en forhastet og i det lange perspektiv kostbar løsning for legetøjskoncernen.

For det første er oplevelsesøkonomien i kraftig vækst i hele den vestlige verden - og også i Danmark. Aldrig tidligere er så mange penge pumpet i at skabe underholdning for familierne. Alt tyder på, at oplevelsesbudgettet fremover i langt højere grad vil blive spenderet i forlystelsesparker end i at udvide lageret af LEGO-klodser hjemme i børneværelset. Midt i sin værste krise har LEGO altså skilt sig af med sin velnok mest lovende vækstforretning for at sidde tilbage med plasticklodser til et marked, der skrumper år for år.

For det andet afgiver LEGO kontrollen over varemærket Legoland. Allerede nu står det klart, at såvel nuværende som kommende Legolande rundt omkring i verden vil blive omringet af de temaparker under navne som Sea Life og Earth Explorer, som de nye ejere i forvejen driver.

Disse nye kombiparker kan meget vel blive publikumstræffere til fordel for først og fremmest Blackstone.

Men for varemærket LEGO ligner en cocktail af klodser, sugemaller og jordexploration ret beset opskriften på endnu en portion grumset profilgrød fra en virksomhed i alvorlige vanskeligheder.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen