Den flade skat kan rette op på meget

DET VAR VELGØRENDE i varmen at læse denne underholdende og interessante kronik af Madsen Pirie 12/7.

Jeg har en drøm. Jeg ville ønske, at skattepolitikere ville kunne tage en slags serum, så de glemte alt om fortidens tåbelige hovsaløsninger, og at de så ville tænke med hovedet.

Siden jeg har søsat fire børn, der alle har været/er under SU-uddannelsessystemet, så har jeg undret mig i min inderste kerne. Hvorfor i alverden udbetaler man almisser til hele Danmarks ungdom under uddannelse for derefter at berøve dem en minimal procentsats i skat? Jeg begriber ikke, at skatteeksperter kan være så tankeløse. Det skaber jo en masse overflødig administration, og den er dyr.

Men for ikke kun at nævne SU vil jeg da sige, at jeg fuldt ud tilslutter mig kronikøren. En flad struktur ville kunne rette op på meget. Vi glemmer ofte at tænke på, hvor mange sorte penge, der omsættes for i dette land. Det er millioner. Med en ændring i skattesystemet ville vi blive mærkbart mere konkurrencedygtige, og systemets enkelhed ville frigøre en masse mennesker til noget, der kunne være langt morsommere end at indkassere et par hundrede kroner om måneden i skat af de lavest lønnede. En sådan skattestruktur ville skabe noget, de fleste gerne vil have: bedre muligheder for de fleste i langt højere grad end i dag samtidig med muligheden for at forstå skattelovgivningen.

Men naturligvis kræver det noget. Det kræver mod at vælge at handle anderledes, end man plejer.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen