Mange boliger

Måske har du det som jeg: begyndt at tænke på, hvor du skal bo, når du bliver pensioneret. Du har måske skrevet dig op til en almennyttig bolig eller købt dig et sommerhus, som du håber på kan blive dit otiums hule.

Det betyder jo noget at bo godt. Lad os bare indrømme det.

Jeg har i hvert fald ikke noget at udsætte på min bolig.

Tre dage væk hjemmefra og jeg længes tilbage. Stuens sjæl, men egen seng, de mange billeder på væggen, bøgerne på de mange hylder, og lyset som det komme ind ad vinduerne om eftermiddagen.

Selverkendelse

I Johannesevangeliet 14,1-11 læser vi bl.a.: I min faders hus er der mange boliger; hvis ikke, ville jeg så have sagt, at jeg går bort for at gøre en plads rede for jer? Og når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, for at også I skal være, hvor jeg er, fortæller Jesus til sine disciple.

Som din bolig er noget af det vigtigste i dit liv, således også det, du tror på.

Dagens tekst taler ikke kun om de himmelske boliger, men også om den form, du lader dit liv udfolde sig i. Du er, hvad du tror. Du er så god en kristen, som du tror du er.

Men faren ligger lige for, at du mangler selverkendelse.

Ikke desto mindre skal du kendes på den overbevisning, som du indeholder, din måde at tackle livet på, din respekt for dit medmenneske, din overbærenhed overfor din næste, din evne til at favne det anderledes, din villighed til at respektere anderledes troende.

Velkomst

De, der bor grimt, inviterer sjældent. De, der bor smukt, ofte.

Er du stolt af den bolig, du har, viser du den gerne frem. For skulle du ikke blive genkendt på anden måde, så på din velkomst, din bakke med lækkerier, din evne til at dække et smukt bord, din måde både at kunne servere og så også nå at tale med gæsterne.

Tag imod dine gæster som Vorherre tager imod dig!

Det skal selvfølgelig alt sammen forstås i overført betydning, men det gør det ikke mindre væsentligt.

Jesus indbyder os til at finde os til rette i Guds boliger, som der er så mange af.

Her har han gjort en plads rede for os. Sådan lyder Bibelens ord.

Jeg tænker, at Vorherre som sædvanligt har gennemtænkt det grundigt. For hvad nu hvis det lige viser sig, at vi får en muslim som nabo? Hvad hvis det er som i vor tid?

Når alt kommer til alt, er det jo sådan, at forklaringen på de mange boliger kunne tænkes at dreje sig om forskelligheden af mennesker og udfoldelsen af Guds kærlighed.

Man behøver ikke at tage en teologisk embedseksamen for at gennemskue rækkevidden af det faktum: men alligevel for en sikkerheds skyld:

Du kommer ikke til at stå uden tag over hovedet.

Du står som et religiøst menneske aldrig uden tag over hovedet.

For den, der længes efter erfaring eller tro på Gud har et sted at gå hen imod eller bo i. Teksten skal læses bogstaveligt: dit hjerte forfærdes ikke.

Du har intet at frygte selvom du frygter nok så meget. Gud er med dig, har et sted du kan være. Som han har et sted for bl.a. de skæve, de tossede, de forbitrede, de fromme, de frelste og de venstre- og højreorienterede.

Alle skal vi have en bolig i Vorherres almennyttige boligbyggeri, hvilket sikkert ikke passer farisæererne, missionen, Jehovas vidner eller alle de andre, der venter ihærdigt i boligkøen.

Men sådan må det være. Hvis ikke var han ikke gået bort for vores skyld og vil tage os til sig.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.