En stemme for dyrevelfærd

I JP 10/4 BLIVER jeg "anklaget" for at modarbejde kampen for dyrevelfærd. Intet kan være mere forkert.

Baggrunden er en afstemning i Parlamentet 30/3, hvor EPP-gruppen (konservative partier i Parlamentet) støttede et kompromisforslag om maksimalt ni timers transport af dyr.

Min anbefaling til gruppen var, at den nuværende danske regel om højst otte timers transporttid burde støttes, men desværre kunne jeg i første omgang ikke vinde EPP-gruppens tilslutning til dette forslag. Kompromiset blev derfor de ni timer suppleret med forsat mulighed for strammere nationale regler.

Det skal understreges, at Europa-Parlamentet kun er høringsberettiget i den aktuelle sag. En endelig beslutning om skærpede regler skal træffes af Ministerrådet (her EU's fødevareministre). Såfremt Ministerrådet ændrer væsentligt på Kommissionens oprindelige forslag, hvilket er meget sandsynligt, skal sagen tilbage til fornyet høring i Europa-Parlamentet.

Et nyt forsøg

Her vil jeg så kunne få EPP-gruppen med på forslaget om maksimalt otte timers transporttid. Når man tilhører en politisk gruppe, må man nogle gange acceptere et kompromis. Til gengæld er min indflydelse på gruppens endelige stillingtagen intakt, og gruppen vil derfor ved "andenbehandlingen" tilslutte sig kravet om otte timers transporttid.

Det er min vurdering, at forslaget om de otte timer på længere sigt vil vinde. Såfremt de otte timer bliver den overordnede EU-regel, så bør vi i Danmark benytte os af muligheden for en endnu skrappere national regel (som anbefalet af EPP-gruppen) på området.

Skal der f.eks. transporteres dyr fra Esbjerg til slagtning i København, så kan det sagtens gøres på under seks timer. De begrænsede afstande i Danmark muliggør derfor en øvre grænse på maksimalt seks timers transporttid frem for de otte timer.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.