Ingen frygt for stort rykind

23/3 VAR JEG lige ved at få min morgenkaffe galt i halsen. JP bragte en artikel af den engelske kommentator Peter Oborne. Den ildevarslende titel lød: "EU-udvidelse: Indvandring til fordel for velstillede". Resumeet kunne berette, at vi efter 1. maj må indstille os på en massiv indvandring fra de nye medlemslande.

Budskabet var svært at sluge i betragtning af, at stort set alle undersøgelser af udvidelsen er entydige: Vi behøver ikke at frygte det store rykind fra øst. Efterhånden som jeg kom igennem teksten, blev jeg da også beroliget. Obornes indlæg var en generel kritik af den engelske regerings liberale indvandringspolitik. Den nævnte sådan set kun lige østudvidelsen i forbifarten. Et opslag på internettet viser da også, at den engelske titel rettelig lyder: "De rige har råd til at være åbne over for indvandring - det har de fattige ikke".

JP skævvrider budskabet ved at lægge entydigt fokus på EU-udvidelsen. Og for at gøre ondt værre overfører avisen jo på den måde et engelsk problem til en dansk sammenhæng. Hvilket ikke giver mening. Den nyeste undersøgelse fra Dansk Institut for Internationale Studier forudser, at vi i det kommende år nok højst vil få besøg af max. 2.000 østarbejdere. Dertil kommer, at den danske regering for at fjerne enhver usikkerhed har valgt at gå med livrem og seler i denne sag.

Med bredt flertal i Folketinget har regeringen vedtaget en lovpakke, der giver adgang for folk, der arbejder, men forhindrer "social turisme". Østarbejderne mister nemlig opholdstilladelsen, hvis de ikke er i beskæftigelse. Det betyder, at arbejdstagerne ikke får adgang til kontanthjælp og dagpenge. Samtidig skal de lønnes efter gældende overenskomst. Reglerne skal i første omgang gælde i fem år efter udvidelsen.

Den engelske regering har også vedtaget overgangsordninger. Om de vil vise sig effektive eller ej - og om mange østarbejdere vil sætte kursen mod De Britiske Øer eller ej, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men når JP viderebringer en artikel om engelske forhold, er det mindste, man kan forvente, at det fremgår klart af overskriften og resumeet. I dette tilfælde sendte JP et budskab, der intet havde på sig. Det er vist det, man kalder lemfældig journalistik.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.