Fradrag og skat følges ad

JP's leder 13/1 var fyldt med skældsord og til gengæld renset for argumenter i forsøget på at sætte ophævelsen af skatteaftalen med Frankrig i et dårligt lys. Alligevel føler jeg, at der er behov for et par opklarende bemærkninger fra min side.

Jeg mener naturligvis ikke, at nogen skal betale skat to gange af den samme indtægt, men det er vel ikke urimeligt at betale skat én gang. Når der derfor er fradragsret i dansk beskatning ved opsparing på f.eks. ratepension, så skal der naturligvis også være beskatning til Danmark ved udbetaling.

Frankrig beskatter renterne

Og Frankrig beskatter jo netop ikke danske ratepensioner, som de anser som almindelig opsparing. I Frankrig beskattes blot de årlige renteindtægter. Det er netop derfor, danskere søger mod Frankrig - for at slippe for beskatning.

Hvis vi fortsætter med at se igennem fingre med det, vil en stadig stigende gruppe danskere få fuld fradragsret ved opsparing og helt undgå beskatning ved udbetaling. Resultatet vil være, at andre danskere uden mulighed for at flytte til f.eks. Frankrig kommer til at opleve en skattestigning for at dække de udflyttedes skattefrihed.

I øvrigt er danske folkepensionister bosat i Frankrig fortsat socialt sikrede i Danmark, og vi refunderer sygehusudgifterne til Frankrig.

Skiftende regeringer har gennem 20 år løbende forhandlet med de franske skattemyndigheder om ændringer i den dansk-franske dobbeltbeskatningsaftale, som stammer tilbage fra 1957.

Det vigtigste danske ønske er beskatningen af pensioner. Vi har så sent som i sidste uge været i kontakt med de franske skattemyndigheder.

Desværre fastholder Frankrig sin modstand mod en modernisering af den gamle aftale og dermed en lukning af skattehullet. Jeg håber og opfordrer Frankrig til at genoverveje. Men jeg kan ikke acceptere at genåbne et skattehul, som vil koste andre skatteydere et trecifret millionbeløb årligt.

SVAR

Med sit udokumenterede udsagn om, at »det er netop derfor, danskere søger mod Frankrig - for at slippe for beskatning«, bekræfter skatteministeren fuldt og helt lederens pointer. Tak for det.

Redaktionen

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen