Fri os for kommentatorer

<p>Et råb om hjælp til DR TV, DIF, Morten Stig Christensen, eller hvem kan hjælpe?</p>

Det er direkte ødelæggende for oplevelsen af en sportskamp på tv, at der efterhånden er blevet en horde af kommentatorer, som snakker en kamp ihjel med en masse unødvendigt ævl.

Når en kamp begynder, er der tavler med spillernavne. Tiden og kampens stilling får vi også undervejs; hvorfor skal vi så affinde os med at, seks-otte kommentatorer skiftes til at oplyse os om, hvad vi ser. Der er så irriterende, og det ligner ærligt talt beskæftigelsesfremme for journalister og aldersstegne spillere/trænere.

Hvornår får nogen mod til at befri os for de mange, overflødige støjsendere?

Det drejer sig jo ikke om en ny sport, som publikum ikke har kendskab til.

Vi vil være fint dækket ind med kommentatorerne Marie Tuesen og Søren Herskinds indlæg før og efter en kamp, og de holder sig til de væsentlige ting.

Kræver uforstyrret kamp

For at anskueliggøre problemets omfang har jeg nu hørt flere tilfælde, hvor folk skruer ned for lyden under en kamp. Kan det være meningen? Det er da vigtigt at kunne høre dommerfløjt og publikumsreaktioner. Vi er immervæk underlagt licensbetaling, og det er o.k., men så kan vi vel kræve en uforstyrret kamp.

At kommentator-svøben griber om sig - uberettiget - synes jeg, at vi ser på Amalienborg Slotsplads nytårsaften, hvor begge kanaler har linet journalister op for at kommentere dronningens nytårstale. Jeg finder det direkte nedladende over for dronningen og over for seerne. Er der noget, der er letforståeligt, er det dronningens sprog og talens indhold.

Som seer føler man sig behandlet som analfabet. Giv journalisterne fri sådan en aften.

Det ville være dejligt at kunne se hen til et uforstyrret VM i herrehåndbold, men hvis ikke man kan nå at finde anden beskæftigelse til de herrer kommentatorer, så kan man da i det mindste bede dem om at tie stille. Tak, om det måtte ske.

Det er direkte ødelæggende for oplevelsen af en sportskamp på tv, at der efterhånden er blevet en horde af kommentatorer, som snakker en kamp ihjel med en masse unødvendigt ævl.”

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen