Vi må tro på demokratiet i USA

Kære Lotte Heise. Du skriver 10/1, at grundstenen til din mistro til verdens mægtigste land blev lagt, da to gode og vigtige mennesker blev myrdet, nemlig Martin Luther King og Robert Kennedy.

Jeg mener ikke, at man kan bedømme et land på, at skøre mennesker begår mord. Det er jo ikke en demokratisk beslutning.

Så bliver du imponeret af Armstrong og chokeret over en mand, der bliver lynchet; har du aldrig tænkt over de stakkels hestetyve, der blev lynchet?

USA er et land, der består af mennesker fra stort set hele verden, alle kan vel forstå, hvor vanskelige situationer der kan opstå, når disse mennesker skal smeltes til et folk.

Den med bænken "Whites only", den så jeg en parallel til i Canada i 1950'erne. Der var en bar med tre indgange, nemlig "Singles", Couples" og " Indians"; det var en beskyttelse, vi ikke rigtig var vant til i det mørke Jylland. Du får tårer i øjnene, når du hører MLK sige »I have a dream.« Jeg får tårer i øjnene, når Hausgaard beskriver sin familie.

Et ligeværdigt liv

Du skriver om retten til et ligeværdigt liv. Der findes utallige lande, hvor det stadig ikke eksisterer.

Angående de opgejlede og overdrevne præsidentkampagner er det jo kun økonomi, det drejer sig om - måske netop derfor vandt Obama.

Din mistro blev gjort til skamme; tror du ikke på demokratiet? Indtil andet er bevist, er vel alle præsidenter i USA valgt på demokratisk vis.

Der findes politikerlede og lede politikere. Det er kun et spørgsmål om, hvor man selv står rent politisk.

Der findes også altid brodne kar i enhver gruppe af mennesker, det være sig soldater, politikere, standup-komikere, husmænd, skraldemænd (undskyld renovationsassistenter), you name it. Den værste type er eksperter, der har et politisk ståsted, så skal en udtalelse virkelig analyseres.

Tænk på, om du ville have haft det bedre med et andet udfald af Anden Verdenskrig?

Der findes politikerlede og lede politikere. Det er kun et spørgsmål om, hvor man selv står rent politisk.”

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen