Ryd op efter dig

Der er pinligt rent i gaderne i denne storby, også i hutongerne, som er byens gyder og mindre veje. Det er et slående syn for mig som turist i landet.

BEIJING, juni 2008.

I metroen kan man på det nærmeste spejle sig i perrongulvet og informationsstanderne. Godt nok skal landet snart være vært for OL, men der hersker en form for rengøringens disciplin i gaderne, når ansatte mænd og kvinder spejder efter og effektivt med fejekost og -blad fjerner, hvad der måtte ligge af affald.

Så kan man altid påpege, at landet som så mange andre lande bør gå endnu mere konsekvent til værks i industrien for at skåne miljøet, men man tager da i det mindste fat og gør noget i bybilledet.

En ældre forbipasserende mand henvender sig til en kvinde, der taber sit lommetørklæde på jorden, og han lader til at forklare hende, at der skal det ikke ligge. Kvinden skynder sig at samle det op, undskylder og putter det i lommen. Ingen sure miner, rent skal det være.

Affald på gaden

København, juni 2008.

Da jeg forlader flyet efter landing i Kastrup og går ad gaten ind i Københavns Lufthavn, får jeg som noget af det første øje på adskillige stykker papir, der ligger og flyder på gangene.

På min køretur i taxa mod Københavns centrum ser jeg skrald ligge i grøftekanten langs motorvejen, og brugte papbægre hvirvler omkring i luften i Københavns gader. På Vigerslev Allé og Ingerslevsgade ligger for hver en meter et par stykker brugt ispapir og sammentrampede dåser - og husmure er fyldt godt ud med graffiti.

En ung fyr smider sit chokoladepapir på jorden på vej ned ad Strøget. Han ikke en gang overvejer at bruge den skraldespand, der står tre meter foran ham. Underligt nok reagerer ingen på dette, og havde én bemærket det, var han sandsynligvis blevet slået til lirekassemand.

Bøder som i Singapore

Hold Danmark rent, lyder det med rette fra en nyetableret organisation. Jeg kan kun tilslutte mig dette budskab. Men ærligt talt: Hvor svært kan det egentlig være?

Kom nu i gang - ryd op efter dig og tænk på miljøet. Der kommer ikke en naturpatrulje og gør det for dig. Og der kunne spares mange renovationspenge, hvis den enkelte tog et ansvar og brugte skraldespanden og hovedet.

Måske er bøder løsningen - tænk bare på Singapore, som er en ren og pæn by - her koster det at være en miljøgris. Nogle vil mene, at det er en kende for striks, men hvis det nu er det, der virker.

Tænk på turisterne

Sidst, men ikke mindst, bør vi byde turister, der kommer hertil, indenfor i et rent og indbydende land - som vi da er nogle, der stadig har håbet om, at Danmark kan blive.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen