Teknokrater skubber os ud i mørket

I MIT INDLÆG 5/1 "Skat har opgivet mig" gør jeg opmærksom på et uløst etisk problem om, hvad en moderne stat kan forlange af it-kompetencer hos borgerne.

Den befolkningsgruppe, der enten ikke ønsker eller ikke kan opfylde forudsætningerne for at få it-kompetence, ender uden for samfundets rækkevidde i en gråzone som den, jeg i satiriske vendinger beskriver i mit indlæg.

Men det er faktisk ramme alvor. Jeg har fået utallige breve og telefoniske henvendelser fra medborgere, der føler sig i nøjagtigt de situationer, jeg fremhæver i indlægget. De er frustrerede og forstår ikke, hvor interesseorganisationer som Ældre Sagen, Evnesvages Vel, og hvad de nu hedder alle sammen, er henne i dette alvorlige dilemma.

Forbedret service?

Skat forstår det åbenbart heller ikke. Man har end ikke ulejliget sig med at skrive et brev til mig.

Et spagfærdigt indlæg 15/1 i JP er det blevet til.

Heri bedyres det, at man ikke opgiver nogen, og at man er stolt over, at man er en af de offentlige forvaltninger i Danmark, der er længst fremme med at tilbyde digitale services.

Ja, man har sågar vundet priser for det.

Skat føler helt klart, at man forøger den offentlige service, og det gør man sikkert også for nogle.

Men man forringer den for andre.

I et fortræffeligt indlæg 9/1 under overskriften "Skat og teknologien" fremhæver redaktør Erik Meistrup flere grundlæggende principielle spørgsmål, der bør tages stilling til, inden man fortsætter den voldsomme digitalisering af samfundet.

Jeg håber oprigtigt, at politikerne er opmærksomme på den manglende lovgivning inden for området, inden teknokraterne skubber os helt ud i mørket.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen