Flyt og mist dine penge

FORESTIL DIG, at du skal have penge tilbage i skat. Det er jo dejligt. Forestil dig så, at du er flyttet, og Skat forærer pengene til dem, der er flyttet ind i din tidligere bolig. En absurd tanke, ikke sandt?

Men det er lige netop den situation, der hersker på elmarkedet.



Hvis et elselskab har begået en fejl og opkrævet for mange penge, sendes pengene ikke retur til kunden, der er blevet opkrævet for meget. I stedet trækkes pengene på husstandens elregninger - uden skelen til, om det stadig er de samme, der bor på adressen.



For nylig blev elselskabet Dong Energy dømt til at betale knap 28 mio. kr. tilbage til kunderne. Penge, som både Energitilsynet og Energiklagenævnet har afgjort uretmæssigt er blevet opkrævet kunderne. Så langt så godt: Dong Energy skal betale pengene tilbage.



Men det er ikke nødvendigvis de kunder, der i sin tid betalte for meget, der får pengene igen.



Pengene blev opkrævet i 2002. Siden har sagen gået sin skæve gang gennem systemet, men er blevet afgjort til elkundernes fordel.



Godt for dig, hvis du er en af de kunder. Men kun godt, hvis du ikke er flyttet i mellemtiden.



For pengene bliver nemlig ikke sendt tilbage til de reelle kunder, men fratrukket elregningen til de husstande, der har betalt for meget. Det er altså elmåleren snarere end kunden, pengene sendes retur til.



Prisen ændres



Det er bare ærgerligt, mener Dong Energy tilsyneladende. Men når det i et kvartal kunstigt nedsætter elprisen i et område for at kompensere for de 28 mio. kr., som det uberettiget har opkrævet, så ændres den såkaldte forsyningspligtpris, og den fri konkurrence sættes reelt ud af spil i lokalområdet i tre måneder.



Burde elbranchen ikke betjene kunderne i stedet for elmåleren?



Modstrøm er Danmarks første uafhængige elselskab, og vores politik er, at kundeforholdet er til forbrugeren, til den familie, der køber el hos os - ikke til elmåleren ude i familiens bryggers.



Modstrøm følger med en nyudviklet automatisk elmåler vores kunders forbrug dag for dag, og derfor kan vi købe meget præcist ind på elbørsen og dermed spare penge.



Men når Dong Energy bruger kundens egne penge - i dette tilfælde 28 mio. kr., som de er blevet dømt til at tilbagebetale - til at nedsætte prisen i tre måneder, ødelægges den fri konkurrence og andre elselskabers mulighed for at konkurrere på prisen.



Kundernes penge bruges til at sætte den fri konkurrence ud af kraft, når tilbagebetalingen sker gennem en ekstraordinær prisnedsættelse i et kvartal.



Hvorfor tillader lovgivningen på elområdet åbenlyse konkurrenceforvridende forhold?



Jeg efterlyser politisk handling, der kan sikre den fair konkurrence og sætte elkunderne i centrum.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen