Endnu en ignorant

I JP 22/1 SKRIVER Mikkel Munk-Jensen, at der på CO -2 -området fortsat er ignoranter tilbage.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg i klimasammenhæng er tilsvarende ”vantro”. Da jeg ikke er ”belastet” af stor viden vedrørende vores utroligt komplicerede univers, må jeg ty til min bondefornuft. Jeg tror ikke, at klimaet i det lange løb påvirkes af, om landmændenes køer slår en prut mere eller mindre.

Helt afslappet og fordomsfrit har jeg forsøgt at følge lidt med i, hvad forskellige forskere siger og skriver om det komplekse naturproblem: klimaudviklingen. Jeg kan konstatere, at der også blandt kendte forskere efter MMJ's definition er mange ignoranter.

Naturen har ret

For mange år siden lærte jeg på Landbohøjskolen, at såfremt der er uoverensstemmelse mellem videnskaben og naturen, er det naturen, der har ret. Naturen har i millioner af år, længe før begrebet menneskelig forurening blev opfundet, gået sin gang, og istider har afløst varmere perioder.

Historien viser, at der er en markant uoverensstemmelse mellem de kloges (MMJ, Al Gore m.fl.) argumenter og den måde, naturen hidtil har reageret på. Hvorfor skulle de vældige kræfter, der hidtil har styret klimaet, nu pludselig høre op med at virke?

Hvis MMJ havde lyttet til TV 2-udsendelsen ”Klimamysteriet” 15/1, ville han måske være blot en lille smule mere ydmyg. Det er trist, at nogle fanatikere føler sig kaldet til at udbrede angst og frygt for kommende hedebølger.

Det eneste gode, jeg kan få ud af CO -2 -tilhængernes ”missionsvirksomhed”, er, at det altid er en god idé at spare optimalt på de ressourcer, vi er betroet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen