Motorvejsbetaling for alle

TRAFIKORDFØRER Johannes Poulsen, Det Radikale Venstre, lægger i JP 13/1 op til, at danske bilister skal betale for at køre på vore motorveje.

Det gør de vel i forvejen i form af skatter, men skal de det, går jeg ud fra, at udlændinge i lige så høj grad skal bidrage.

Nu har danskerne, det være sig privatbilister eller vognmænd, i årevis måttet betale for at køre på de europæiske motorveje; senest en næsten svimlende pris for lastbiler for at køre på de tyske, mens vi her i Danmark gladeligt har inviteret alle fra udlandet til at slide på vort vejnet, som vi danskere betaler for.

Det er intet mindre end naivt og absolut noget, en borgerlig regering forlængst skulle have ændret på.

Tænk blot på, hvorledes Danmarks rolle som transitland bliver intensiveret, når svenskere, nordmænd og endda finner vil krydse Sjælland for at komme til Tyskland, hvis en Femern-bro bliver etableret.

Jeg håber ikke, det bliver aktuelt, men som jyde må jeg erkende, at den bro har vi herovre absolut ingen glæde af, og alligevel skal vi bidrage med et betragteligt beløb, fordi der trods alt lever flest her. Det er uforståeligt, at en tidligere trafikminister fra Vejle syntes, at etableringen af en Femern-bro var den største sejr i hans ministerperiode.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen