Mediernes "virkelighed"

NYHEDSCHEF Henrik Keith Hansen fra TV Avisen har 3/4 været så venlig at svare på mit indlæg om dialogen mellem politikere og journalister.

Egentlig vil jeg begynde med at opfordre HKH til at læse mit indlæg igen - og denne gang ikke som en vis herre, der læser Biblen.
Jeg kan nemlig kun være rørende enig med HKH i, at politikere naturligvis aldrig må udøve usagligt pres på journalister, og at den frie presse aldrig må ligge under for selvcensur, hvilket også fremgår af mit indlæg.
Men HKH undviger den debat, jeg rejser: At den nye medievirkelighed har skabt en så hård konkurrence på nyhedsmarkedet, at de politiske historier i højere og højere grad får deres eget liv.
På Christiansborg oplever vi hver dag, hvordan journalisternes nye arbejdsforhold i stigende grad kræver hurtigere svar, skævere vinkler og slagkraftige overskrifter.

Historie i selvsving

Det betyder, at en historie i løbet af få timer kan gå helt i selvsving. Det, som borgerne får serveret til aftennyhederne, bliver ofte en historie båret på konflikten i stedet for faktuel og grundig analyse.
Og efterfølgende bliver vi politikere så bedt om at forholde os til en medieskabt virkelighed i stedet for den reelle virkelighed.
Dertil kommer, at politikere oftere og oftere ikke får lov eller tid til at forklare sagen, som de ser den - men i stedet må se deres løsrevne udtalelser fra dagens løb blive tolket helt ud i det ukendelige af kommentatorer, eksperter og journalister.
Det er en uheldig udvikling, som jeg mener, at vi som politikere skal have lov til og faktisk har pligt til at påpege - også uden at blive kritiseret for politisk pression af ømskindede journalister.
Ellers ender vi i en verden, hvor der kører to parallelle "virkeligheder": Den reelle og den medieskabte. Det kan demokratiet ikke være tjent med.
Og inden HKH farer i blækhuset igen, vil jeg godt understrege, at en journalist naturligvis har frihed til at fortolke en historie og komme frem til et andet facit end mit eget. Men dejligt, når det sker på grundlag af facts og saglig research, og ikke på grundlag af den intensiverede jagt på overskrifter gennem medieskabte konflikter.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.