Det er en klam affære

ALLEREDE da jeg så direktøren for KVINFO, Elisabeth Møller Jensen, i TV Avisen (28/2) påstå, at postyret om den 61-årige kvinde, der var blevet mor, skyldtes, at man ikke ville give kvinder samme muligheder som mænd, blev jeg forbløffet.

Først og fremmest fordi hun tilsyneladende helt ser bort fra, at en sådan graviditet kun kommer i stand ved brug af æg fra en ung kvinde. Kun få kvinder over 45 bliver gravide med egne æg, ingen på over 55.

Men at give æg er ingen lille sag. Der skal en stor behandling til, den er stærkt ubehagelig og ikke ufarlig. Kun meget få kvinder vil gøre dette frit og uden betaling. Det er langt ud over, hvad man kan bede nogen om, det er jo ikke en livstruende sygdom hos en medsøster, der skal afhjælpes.

Når man i nogle lande kan få fat på æg, skyldes det, at der betales dyrt for det, kompensation kalder man det, da handel med menneskevæv er forbudt i Europa.

Naturens orden

Hvis vi tillader noget, der reelt er køb og salg af menneskeæg, er vi ude i en grim historie. Det vil blive fattige kvinder, der kommer til at levere.

At man i dag kan lokke f.eks. spanske studiner til det, skyldes mig bekendt, at man ikke informerer ordentligt om ulemperne og risikoen ved indgrebet. Samt betaler 30.000-50.000 kr. for det.

Men er det synd for de gamle kvinder, at de ikke som gamle mænd kan få børn? Nej, da. Naturen vil ikke have moderløse børn og hugger hælene i over for kvindernes frugtbarhed, så de kan følge deres børn langt op i voksenalderen.

Til gengæld er naturen ligeglad med fædre de kan lave børn, til de segner i graven. Her er jeg uenig med naturen. Jeg synes også, fædre er vigtige. Og bedstefædre lige så vigtige som bedstemødre.

Jeg kender adskillige gammelmandsbørn de elsker deres far, som andre gør, men lever i en anderledes konkret angst for at miste dem. Og de sørger over, at der ingen bedstefar er til deres børn.

Jeg synes fremdeles at det med ældgamle mødre er en klam affære i enhver henseende.

Og jeg forstår slet ikke Elisabeth Møller Jensens afslappede holdning til handel med æg såvel som til at sætte børn i verden, der skal leve med forvisningen om, at de bliver enten forældreløse tidligt eller har en 90-årig mor, før de er 30.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen