Forunderlig gerning

I 1965 VAR JEG udsendt som FN-soldat i Gaza og gjorde tjeneste i Rafha tæt på den egyptiske grænse. Mit job var ledelse af transport- og ambulancetjenesten på FN-hospitalet. Jeg stod for værkstedet og var samtidig leder af den afdeling, der skulle desinficere for væggelus og malariamyg.

Desuden fik jeg rollen som bedemand i tilfælde, hvor der var et sådant behov. Især når det var beduiner eller arabiske patienter. Det var otte meget spændende og begivenhedsrige måneder. Vi kom meget tæt på vore ansatte og patienter, især beduinerne.

Oplevelsen af det had til Israel, som vi i dag ser eskalere mere og mere, fik jeg en del indsigt i. Forståelse for hvorfor fik jeg bl.a. en dag, da vores arabiske kantineleder var med mig som guide. Efter at have overdraget en afdød til familien kørte vi tilbage langs demarkationslinjen til Israel. »Stop lige her«, sagde Ahmed til mig og pegede på en landbrugsejendom på den anden side.

»Det var mit hjem, der er jeg født«. Så sagde han i hurtig rækkefølge på arabisk noget for mig helt uforståeligt. Jeg spurgte: »Hvad var det?«

Svaret lød: »Det er for Allah en stor gerning, at vi udrydder de vantro«.

Jeg spurgte, om det var alle ikke-muslimer, han mente. Han svarede, at israelerne skulle udryddes, men det vil for Allah altid være en forunderlig gerning, at vi udnytter og bedrager en vantro.

Dette at blive forsøgt udnyttet og snydt mødte jeg mange gange i de otte måneder. Er man bevidst om dette forhold, kan meget forhindres.

I dag, snart 41 år efter, kan jeg kun appellere til, at man er opmærksom på: Det er for Allah en forunderlig gerning, at hans tjenere udnytter og bedrager en vantro.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen