Faste regler styrer landbruget

NU SKAL JEG ikke blande mig i disputten mellem miljøministeren og Pernille Blach Hansen (S) om det nys indgåede forlig vedr. miljøregulering af landbruget fra 2007. Men jeg er nødt til at reagere, når PBH nok en gang lader det fremstå, som om landbrugets eksisterende husdyrproduktion er uden regulering (Blankocheck til skade for naturen, 7/7).

Frem for at stikke læserne blår i øjnene burde Pernille Blach Hansen fortælle, at hver eneste husdyrproduktion i dette land er underlagt en kortere eller længere stribe af miljøregler og reguleringer, hvilket har resulteret i et markant fald i landbrugets miljøpåvirkning.

Frem til 1999 var reguleringen afhængig af bedriftens størrelse og alder. Siden da har alle nyetableringer eller ændringer på en bestående husdyrbedrift - uanset størrelse - skullet igennem en VVM-screening, hvor kommunen/amtet aktivt har vurderet bedriftens virkning på miljøet. Hvis myndighederne skønner det, skal bedriften yderligere gennem en VVM-godkendelse, noget der kan tage op til fire år.

Hvis landbruget, som Blach Hansen påstår, blot har en blankocheck til skade for naturen - hvorfor så den lange sagsbehandlingstid?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen