Stop det grimme sprog

"FUCK DIG kælling" er en meget normal sætning blandt de lidt ældre skolebørn i folkeskolerne i Danmark. Det er selvfølgelig forket. Det er vi alle sammen enige om, men hvorfor siger skolebørn sådan noget nu om dage?

Jeg går selv i en 7. klasse på en friskole på Fyn og hører hver dag denne sprogbrug. Derfor har jeg tænkt over, hvorfra børn får disse beskidte ord. Det er vel medierne. Men hvorfor lytter folk til medier med det sprog?

Jeg har engang læst en artikel i JP med Jørn Lund fra Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. Han sagde, at han godt forstod, at mange bliver stødt over de unges gloser, men han mener, at der ikke er grund til bekymring. »Deres sprog er fuldt af de mest forfærdelige, seksuelle udtryk. Men det er jo, fordi sex er overalt i medierne og i den rapmusik, de lytter til. Så selvfølgelig præger det deres måde at tale på,« sagde Jørn Lund.

Det, synes jeg, er rigtigt godt sagt, og det er faktisk det samme, jeg mener. Men hvorfor skal medierne fylde os med al den sex og disse slemme ord? Det er nok, fordi det sælger blandt befolkningen.

Grimme udtryk

Men tilbage til skoleklassen, hvor man mindst et par gange på en skoledag hører ordene "bitch", "møgso", "kælling" og "røvhul". Lærere og forældre bliver let chokerede, men det bliver de unge ikke. De ved godt, at grimme udtryk skal tages med et gran salt.

Denne sprogbrug forsvinder let, når man bliver ældre. Når man kommer i 9. klasse, snakker man ikke sådan mere. Dette må skyldes, at når man bliver lidt ældre, bliver man mere moden og opfører sig nok ikke så "barnligt". Ja, det er faktisk lidt barnligt at kalde en pige for en "lille fucking sæk". Det viser også lavere social status. Jeg synes, det er lidt kikset at kalde en pige for en "grim luder".

For det første er hun jo slet ikke luder, for det andet er det ikke sikkert, at hun er grim og for det tredje gør man for det meste pigen ked af det.

Større respekt

Der er mange piger, som ikke viser, at de er blevet såret. De viser det tit bare ved at give igen, men de bliver for det meste såret. Der er også mange børn, der bliver kaldt disse ord, og som slet ikke fortælle det til lærerne. Det er, fordi de mener, de viser en lavere status i klassen. Jeg mener selv, det kunne virke lidt svanset at gå til lærerne, men hvis det til sidst bliver til mobning, synes jeg, at det er fuldt forståeligt at gå til lærerne. Det kan ikke passe, at en skoleelev skal have det dårligt, fordi en eller anden kalder personen noget grimt.

Dengang morfar gik i skole, var der jo ikke nogen, der kaldte lille Åse for en "fucking kælling". Der fandtes slet ikke disse udtryk. Hvorfor gjorde der ikke det? Det var nok, fordi man havde meget større respekt for lærerne og de andre elever. Hvordan får man så det igen?

Det er jo et rigtigt godt spørgsmål. Skulle man indføre straf til eleverne? Nej

Skulle lærerne være hårdere over for elever? Måske.

Skulle man indføre skoleuniformer? Måske

Der er talrige metoder, som man kunne indføre for at få ryddet op i de unges dårlige tale. Men hvorfor gør de voksne ikke noget ved det? Det må jo være, fordi det ikke generer de voksne.

Det synes jeg personligt er forkert. For hvis lille Marie bliver kaldt en "neger bitch", så er der virkeligt noget galt med hendes klassekammerater.

Dette er kun et eksempel, men et realistisk eksempel.

Et stort problem

Jeg synes, at lærere og forældre burde tage nogle møder om dette problem et par gange om året. For det er virkeligt et stort problem.

Mange piger er også meget grove i deres tale. De kan let kalde en dreng for en "fucking spasser".

Der er så mange forældre, som aldrig kunne komme på den tanke, at deres yndige lille pige kunne finde på dette. Men jo, det er der altså piger, der gør. Det er virkelig et problem. For det kunne jo påvirke fremtiden for deres arbejde. Man kan jo ikke være bankdirektør, hvis man kalder sine kunder for nogle røvhuller. Det er jo klart.

Det, jeg prøver at finde ud af, er altså, hvordan man får ryddet dette problem.

Skal alle disse udtryk fjernes fra tv? Ja, det synes jeg, for hvorfor skal de være der? Det kan jeg ikke se meningen i.

Vi undrer os

Alle disse udtryk findes tit i satire- og komedieshows, og disse shows er mest for unge. Man kan jo heller ikke lukke for disse programmer, men man kan da godt skære ned på denne tale i programmerne.

Overordnet set er det et mindre problem. Men problemet er, at det hurtigt udvikler sig. Så der bør slås ned på det. Både piger og drenge skal lære, at sådan noget siger man ikke. Selvom man ikke mener det, bør man ikke sige det. Det er min mening.

Men okay. Lærerne siger også »hold kæft«. Det gør vores lærere i hvert fald. Nogle mener, at det er uacceptabelt. Jeg synes, det er okay.

Men altså, det, jeg prøver at finde ud af, er, hvordan man skal håndtere de unges grimme sprog, og hvordan man kan forhindre det. Det er nogle svære spørgsmål, som det vil tage lang tid at finde løsningen på. Vi er nogle, som går og grubler over de unges tale, og som undrer os stærkt over det.

Så mit formål med dette indlæg er at få flere mennesker til at overveje dette emne og få problemet løst. Danskerne skulle få en snak med deres børn om problemet, og også lærere skulle snakke med hinanden og finde en måde at få det stoppet på.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen