Injurier mod historiske figurer

I JYLLANDS-POSTEN 19/12 spørger den tapre Elisabeth Arnold, om det bør være strafbart i en film at fremstille Jesus som pædofil.

Jeg synes, at historiske personer bør være beskyttet af injurielovgivningen, ikke for deres egen skyld naturligvis, men fordi det er utåleligt at blive bildt en løgn ind.

Jeg kunne f.eks. godt tænke mig Ebbe Reich straffet for, at han med sin bog om Grundtvig "Frederik" fra 1972 i en periode fik mig til at tro på sin løgnagtige historie om, at Grundtvig skulle have haft et forhold til Disraelis elskerinde Clara Bolton. Tilsvarende måtte en filmmager, der fremstillede Jesus som pædofil behage at møde op i retten og sandsynliggøre sin påstand eller tage straffen for en ganske vist posthum injurie.

Hvis Elisabeth Arnold havde været noget mere modig og sandhedssøgende, end man kan forvente af en radikal, havde hun øvrigt ikke spurgt, om det skulle være lovligt at fremstille Jesus som pædofil, men om det skulle være lovligt at fremstille muslimernes profet Muhammed som sådan. For blandt hans tolv koner var der da vist en, Aisha, der kun var en otte-ni år ved ægteskabets indgåelse.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.