Brug brotakst positivt

LARS BO HENRIKSEN forudser i JP den 21/12 trafikkaos i Jylland pga. udsigten til billigere takster på Storebæltsbroen.

Han mener, at jyske politikere forsvarer vælgernes interesser dårligt.

Efter min mening har den jyske trafikmafia været ualmindelig dygtig til at gennemtrumfe de jyske vælgeres særinteresser, f.eks. etableringen af en række motorveje i øde områder i Jylland.

Om takstnedsættelsen på Storebæltsbroen ligefrem medfører kaos på de bilfri jyske motorveje er derfor tvivlsomt, og efter min mening kan Storebæltstaksten netop bruges til en positiv ændring i trafikmønstret.

Regeringens forslag lægger op til en besparelse på ca. 22 pct. for almindelige biler, men kun 10 pct. for lastbiler og busser.

Jeg mener, at man med fordel kunne indføre en særlig lav takst for busser og især lastbiler om aftenen og natten. Mit forslag lyder på 30-40 pct. rabat mellem kl. 18-06.

Pris og tidsrum skal naturligvis analyseres nærmere og evt. justeres, så det får bedst mulig gennemslagskraft. På den måde motiveres - i hvert fald en del af den tunge trafik - til at omlægge til aften- og natkørsel.

Det giver bedre plads til almindelige bilister på de hårdt belastede motorveje i dagtimerne. Samtidig vil de færre og kortere kødannelser, og reduktionen i antallet af store dieselkøretøjer i køerne, medføre en miljøgevinst.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.