Tyrkiet - et uønsket land

JEG ER MEGET skuffet over synspunkterne i JP vedr. Tyrkiets optagelse i EU. Prøv at forestille jer at bo i udlandet og hver dag læse i aviserne, at folk kaster deres vrede på jeres land.

De fleste af deres argumenter er forkerte, ukomplette eller usandfærdige. Man kan ligefrem se vrede sætninger imod sit land og føler sig rigtig dårlig og alene. Selv om tyrkerne er den største minoritet i Danmark, gør det ondt at høre, at mange her ikke kender os rigtigt.

I kender ikke mit land. Tyrkiet er det eneste muslimske land, der har haft et sekulært system siden 1922.

Det betyder, at der ikke nævnes love fra koranen, biblen eller andre religiøse bøger i vores grundlov.

Der er også kristne, jøder, og ateister, der bor i Tyrkiet (jeg var selv en af dem). Det er minoriteter, men de føler sig som en del af samfundet. Kan vi sige det samme om minoriteter i Danmark?

Europa eller ej

Et andet argument, jeg ser, er, at Tyrkiet ikke geografisk set er et europæisk land. Tyrkiet er anerkendt som et europæisk land i NATO såvel som i sportens verden og melodi grandprix osv. Så spørger jeg, hvorfor er det et argument nu?

16 pct. af Tyrkiet ligger i Europa. Det er ikke meget, det er jeg enig i, men ligger f. eks. Cypern måske i Europa? Kig på et kort. Det ligger 100 km fra Syrien og Libanon.

Desuden har Tyrkiet ikke samarbejdet med andre muslimske lande, men med flest lande fra EU, USA og Israel endnu.

Ved I, hvor svært dét er for et mellemøstligt land med muslimsk majoritet?

Vi laver det dårlige arbejde, I ikke ønsker at lave. Vi giver vores soldater til NATO til beskyttelse af EU. I kommer til vores land på ferie, og vi åbner vores hjem for jer, men I siger, at vi ikke er gode nok til at være én af jer. Jeg siger, det er ikke fair.

Tyrkiet har aldrig været perfekt. Derfor krævede EU opfyldelse af Københavnerkriterierne.

Tyrkiet har løst opgaven. Det siger den europæiske kommission også.

Vi er stadig ikke perfekte, og vi accepterer det. Vi er vilde med vores nye love, og vi prøver at blive bedre. Det vil tage lang tid (10-15 år), men vi skal blive et moderne land.

Vi har ønsket at blive europæere i lang tid. Vær søde ikke at være imod os.

Lad os være sammen, drop de fordomme: Vær ikke bange for forskellighederne.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen