Leder: Livsfarlig kamp

TRAFIKMINISTER Flemming Hansen, der sædvanligvis er besindigheden selv, er draget i kamp for at redde sovebusserne.

Redningen skal bestå i at sikre, at danske turister, der befordres med sovebusser, ikke skal anvende de installerede sikkerhedsseler, når de ligger ned og er udsat for størst risiko i tilfælde af en ulykke.

To gange i år er der sket ulykker med danske sovebusser med fem dræbte og mange kvæstede.

At en trafikminister vil kæmpe mod trafiksikkerheden er mildest talt et særsyn, men Flemming Hansen vil udvirke en dispensation fra de tyske myndigheder, der kræver, at sikkerhedsseler i sovebusser skal anvendes, uanset om passagererne ligger ned eller sidder op.

Kan de ikke fastspændes i liggende stilling, må de sidde op fastspændte under hele turen gennem Tyskland.

Nu er tyskerne, også hvad vejtrafik angår, et forstandigt folk med verdens bedste motorvejsnet og en trafikkultur af en sådan karat, at der mange steder på motorvejsnettet ikke er grund til at have hastighedsgrænser. Naturligvis kræver de tyske myndigheder, at de vejfarende skal anvende sikkerhedsseler, når disse er installeret i køretøjerne. Alt andet ville være idioti.

Derfor skal passagererne i sovebusser, hvor der findes sikkerhedsseler, også være fastspændt i disse under kørselen, hvad enten de sidder op eller ligger ned.

En enkel og umisforståelig regel for alle andre end danske rejsearrangører og, tilsyneladende, den danske trafikminister.

Til forskel fra mange af sine forgængere har Flemming Hansen faktisk gjort det godt på trafikministerposten.

Så godt, at der er blevet plads til et enkelt fejltrin. Derfor vil vi gerne give trafikministeren chancen for at svare på følgende spørgsmål:

Hvor mange uvildige kollisionsforsøg er der gennemført med sovebusser, hvor passagererne henholdsvis sidder op, ligger ned, er fastspændte og ikke-fastspændte og i bekræftende fald, hvad er resultaterne af disse?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen