Med ytringsfrihed følger ansvar

NÅR BERUSELSEN over den kollektive fordømmelse af det bestialske mord på Theo van Gogh har fortaget sig, og eftertanken begynder at indfinde sig, var det måske værd at betænke, at ytringsfrihed - ligesom enhver anden frihed - er forbundet med et ansvar (et ansvar, som indtager en forbløffende beskeden plads i den standende debat om ytringsfriheden).

Et ansvar for, at man ytrer sig anstændigt og ikke gennem sine ytringer forhåner, spotter og nedgør de værdier, som andre har, uanset hvor uenig man måtte være i dem. Et ansvar, uden hvilket ytringsfriheden blot udarter til tøjlesløs, uforpligtende pjat.

Er der grænser for ytringsfriheden? Ja, selvfølgelig er der det.

Der er den grænse, som éns respekt for andre, deres værdier og følelser sætter. Det er ikke noget, der kan lovgives om; det er en grænse, som alene sættes af den enkeltes anstændighed og samvittighed.

Jeg føler mig krænket, når jeg ser mit land benævnt "luderland" af en dømt voldsforbryder. Jeg føler mig krænket, når jeg ser det danske demokrati latterliggjort. Men jeg føler mig også krænket, når jeg hører jøder, kristne og muslimer og deres religiøse værdier forhånet og bespottet.

Tiden er præget af en stadigt mere rå, uforsonlig og hensynsløs udtryksform i den offentlige debat.

I ytringsfrihedens navn synes det at være et mål i sig selv at udtrykke sig blasfemisk, nedgørende og sårende om værdier og holdninger, som man ikke selv deler. Mig forekommer det at være udtryk for sproglig og intellektuel afmagt - en afmagt, der er fuldstændig lammende for enhver dialog. Det er så uendelig let at tage afstand fra vold, mord, kvindeundertrykkelse og æresdrab (hvem gør ikke det?).

Det synes uendelig meget sværere at debattere på en ordentlig og sober måde, der signalerer respekt for andres ret til at mene noget andet. Har vi helt glemt ytringsansvaret?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.