Forfejlet gymnasiereform

MAN KAN spørge sig selv, om gymnasiet følger med tiden. Det mener jeg, at det gør, men måske handler det om at peppe gymnasiet lidt op. Det kan man gøre ved at gøre bekendtgørelserne for de enkelte fag mere rummelige eller ved at koordinere mere mellem de enkelte fag.

I stedet for at spørge os brugere af gymnasiet, så er politikerne gået i gang med at forme fremtidens nye gymnasium.

Det groteske er, at de planer, der nu ligger på bordet, er en blanding af linjerne, som brugerne/eleverne ikke ønsker. Denne sammenblanding af linjerne sproglig eller matematisk gør, at alle elever skal have de naturvidenskabelige fag som obligatoriske fag. Det vil sige, at man ødelægger den interessemæssige opdeling, der findes i dag, med naturvidenskab på den ene side og sprog på den anden.

Konsekvensen kan meget let blive, at gymnasiets faglige niveau falder samtidig med, at søgningen til gymnasiet falder.

En studentereksamen bliver ikke ved med at være, hvad den har været.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen