Spændinger i JP's ledersøjle

JP's "LEDERSØJLE" til venstre på meningssiden 6/4 modsiger sig selv. Den øverste leder handler om, at USA »med sit blakkede image« - må - »lade oprigtighed og troværdighed afløse Bushs så dominerende retorik.«

Lederen sætter sin lid til, at »Blairs utrættelige kamp for FN nu vil bære frugt,« og konkluderer, at Bush bør indse, »at han har hårdt brug for (FN's) uundværlige støtte,« men at FN's sikkerhedsråd desværre manglede mod og vilje til at blåstemple aktionen mod Irak.

Er FN så afskrevet? Som jeg erindrer det, var FN's hovedargument for at afvente et angreb, at man mente sig tæt på en endelig efterforskning af "the smoking gun".

Jeg tror, JP ville kunne glemme alt om FN's "tillidsskabende egenskaber", dersom Sikkerhedsrådet hovedløst havde blåstemplet USA's utålmodige invasion. Ikke mindst dersom det virkelig viser sig, at der ikke er nogen "smoking gun".

Det forekommer mig, at JP's skepsis ved Bush-administrationens krigsattituder og fredsplaner er berettiget og velanbragt. Men den hænger ikke sammen med den nederste leder i ledersøjlen samme dag om kansler Schröders »farlige og hovedløse sikkerhedspolitik«.

»Lammefromt lyder det fra Gerhard Schröder, at Europa igen må bringes til at kunne tale med én stemme.« "Lammefromt"? Joh, for kansleren havde omtalt Irak-krisen i sin valgkamp og i øvrigt med Jacques Chirac ytret sig i en erklæring, »som tydeligt var vendt mod USA.« Ja, vi husker vist alle, at Donald Rumsfeld herefter bragte Tyskland i kompagniskab med Cuba og Libyen.

En knækket søjle

Vi husker også, at USA udnævnte den fransk-tyske holdning til at være "det gamle Europa", mens Blair sammen med sine pennevenner (bl. a. Spanien, Italien og Danmark) repræsenterede "det nye Europa", som havde forstået sin samtid. Man indser, at samtid her nærmest betyder "amerikansk tid" - som Bush egenhændigt kan erklære for udløbet.

Er det virkelig så gammeldags og hovedløst at kalde til samling af Europa, hvis ærindet bl. a. er at holde FN på sporet og at få USA til at afpasse sine tidsbegreber - og mange andre begreber - til noget, som de andre lande især i EU og omegn kan forstå og acceptere?

Hvorfor dog sætte de statsmænd i gåseøjne, som vil den vej, hvis nødvendighed jo så glimrende blev beskrevet i den øverste leder. Den ledersøjle i JP var vist en knækket søjle.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen