Malta i EU

JEG SKAL forberede mig på en overraskelse, skriver Niels Eriksen fra Folkebevægelsen mod EU i JP 7/4. Årsagen er, at jeg har tilladt mig at byde malteserne velkomne i EU, efter at de har stemt sig ind i fællesskabet i marts.

NE mener nemlig, at det lille land vil trække sig ud igen efter det forestående valg her i april.

Det har jeg nu svært ved at tro, det vil gøre, uanset hvem der vinder valget. Maltas 400.000 indbyggere får med pladsen i EU indflydelse på udviklingen på hele det europæiske kontinent. Hr. Eriksen, hvornår er der sidst nogen som helst, der har lyttet til, hvad Malta har sagt? Det bliver vi alle nødt til nu. Små lande vinder mest på EU - det er en gammelkendt sandhed.

Alligevel håber Folkebevægelsen, at en ny regering på Malta, valgt på en lang række indenrigs- og udenrigspolitiske spørgsmål, trækker landet ud af EU igen. Og det på trods af at 92,5 pct. af indbyggerne lige har været oppe og stemme om præcis det ene spørgsmål - og her stemte landet ind i EU med et klart ja (på ca. 53 pct.). Hvordan i alverden hænger en sådan holdning sammen med Folkebevægelsens ideer om at føre politik i overensstemmelse med befolkningens ønsker? Eller gælder det kun, når det er belejligt?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen