Bud på en rygepolitik

Det er ikke teksten på cigaretpakningerne, der for alvor nedbringer antallet af rygere. Forbyd i stedet rygning på skoler og institutioner og giv bedre tilbud om hjælp til rygere, der vil holde op

At rygning er skadeligt for helbredet og hvert år koster mange menneskeliv er indiskutabelt.

Derfor skal vi selvfølgelig også gøre os store anstrengelser for at mindske antallet af rygere.

Men når EU nu vil forbyde, at der på cigaretpakker står betegnelser som light eller ultralight, fordi det menes at give indtryk af, at der er tale om sunde cigaretter, og at det derfor ligefrem opfordrer til rygning, så er jeg lodret uenig.

Ikke sunde, men...

Jeg ønsker derimod at beholde betegnelserne på pakkerne. Selv om light eller ultralight cigaretter naturligvis ikke er sunde, så er de dog mindre skadelige end almindelige cigaretter, og det er derfor vigtigt, at rygerne også fremover får mulighed for at vælge disse.

Gå andre veje

For mig at se er diskussionen om, hvad der skal stå på cigaretpakkerne ikke det, der for alvor nedbringer antallet af rygere. Jeg ønsker i stedet at gå helt andre veje for at opnå dette.

For det første skal man søge at begrænse antallet af nye rygere. Det gøres bl.a. ved at forbyde rygning på skoler og i institutioner. Når det er vigtigt, er det fordi især ældre elever, men også lærere og institutionspersonale ofte er forbilleder til efterligning for små og mindre børn.

For det andet skal der sættes ind med forebyggende og støttende tiltag over for dem, der allerede ryger.

Dette kan bl.a. gøres ved, at læger får en mere aktiv og fast defineret rolle som rådgivere over for rygerne, når de kommer i kontakt med disse, hvadenten det er på hospitaler eller i privatpraksis.

Derudover mener jeg også, at der bør skabes et mere struktureret tilbud om hjælp og støtte til de rygere, der ønsker at holde op.

Rygestopordninger

Dette kan eksempelvis gøres ved, at kommunerne opretter lokale rygestop-ordninger, sådan som det allerede er sket flere steder.

Dette er et bud på en konservativ rygepolitik og dermed også et svar til Finn Edler von Eyben (JP 3/7).

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen