Årsag og virkning

DEN FORLØBNE weekend er otte unge mennesker kommet ulykkeligt og uheldigt af dage i Roskilde.

Det er helt sikkert, at andre steder i landet har mindst lige så mange mennesker, unge som gamle og under tragiske omstændigheder, forladt denne verden på en måde, som er til sorg for deres omgivelser og dybest set uretfærdig, og det kunne måske være undgået.

De otte fra Roskilde har påkaldt sig særlig opmærksomhed, fordi de var deltagere i et offentligt arrangement, og enhver relevant og en lang række irrelevante offentlige personer har spejlet sig i tragedien ved at udtale sig til pressen om det ulykkelige, de afdødes ungdom osv.

Ingen berettigelse

Ingen kan indvende noget imod det tragiske for ofrene og deres familier.

Det gælder også alle andre, der denne weekend havde tilsvarende uheld, men knap så megen omtale, for der var ikke PR-point at score på dem.

Jeg finder det dybt blasfemisk, at broåbning ved statsminister og dronning og Roskilde Domkirke ved ærkebiskop og kulturminister bliver gjort til markedspladser for et medieshow i en så tilfældig om end tragisk anledning.

Det tjener ikke noget formål og har ingen berettigelse udover at være PR for deltagerne. Deltagernes urimelige og uheldige død er en konsekvens af det særlige danske kulturfænomen, der er accelereret i de senere år, hvor det er legitimt - ja næsten en forudsætning for et vellykket arrangement, forklædt enten som fodboldkamp eller festival, at hovedparten af deltagerne bringer sig selv i en tilstand, der minder om tidlig hjernedød ved indtagelse af stoffer, der kan ryges og drikkes og er dybt sundhedsskadelige og giftige, i mængder, der i mange tilfælde er livstruende.

Det er, hvad der skete i Roskilde.

Det er et mirakel, at det ikke er sket tidligere, og det vil helt sikkert ske igen, hvis der ikke fra officiel side gøres en indsats for at afglorificere den subkultur, der er ved at udvikle sig i skyggen af de to aktiviteter, jeg har nævnt.

En vanskelig sag med uhensigtsmæssige sidekonsekvenser, tab af sponsorer, mindre indtægter på salg af de skadelige stoffer, tab af arbejdspladser for at nævne nogle.

Ærlighed

Hvis de otte, der døde i Roskilde, ikke skal være døde forgæves, så er det mindste, vi kan gøre til deres minde at være ærlige om, hvad der er årsag og virkning og gøre noget ved det.

Jeg har fået mail fra udlandet i sympati, fordi sagen har givet genlyd verden rundt.

Det er svært for mig at give et ærligt svar, når jeg ved, at der er tale om et selvskabt problem, og jeg er tæt på at blive dårlig, når jeg oven i købet skal lytte til Poul Nyrup, der står og vrider hænder i forbindelse med åbning af broen på den mest banale og verdensfjerne måde.

Jeg skriver, fordi jeg håber, at denne tragedie kan blive anvendt til noget fornuftigt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen