»Se, de laver ikke noget«

For mange siden skrev H.C. Andersen et eventyr, "Kejserens nye klæder."

I ugens løb har vi så kunnet følge en moderne version af det samme eventyr, blot drejer det sig denne gang om, hvor lidt der produceres på vores plejehjem, og for så vidt også så mange andre steder i den offentlige sektor.

I eventyret bestilte kejseren det bedste stof, der fandtes, betalte skrædderne med silke, guld og ædelstene. Hver gang, han sendte sine ministre og rådsmænd for at se resultatet, vendte de tilbage og fortalte om, hvor vidunderligt stoffet var, men at skrædderne blot skulle bruge noget mere silke, guld og ædelstene. Dette stak skrædderne frejdigt i egen lomme og fortsatte med at lade som om, de var meget travlt beskæftiget med at producere det ypperligste klæde. Ingen turde fortælle kongen, at der ikke var noget som helst på væven.

Ligesom i det gamle eventyr var der så pludselig en ung mand, der frejdigt råbte »Se, de laver ikke noget«. Og hele folket råbte til sidst i kor: »De laver ikke noget«. I eventyret fortsatte kejseren i processionen, selv om han nu nok mente, at folket havde lidt ret.

Men alle hans ministre, rådsmænd og embedsmænd havde jo bekræftet ham i, at alt var godt.

Og sådan bliver det jo nok også i vores moderne eventyr, vi vil alle, at vores gamle, vores børn, vores syge, vores fremmede og de "tabte" danskere skal have den bedst mulige pleje, omsorg og opmærksomhed.

Og for at opnå dette vil vi så fortsat betale silke, guld og ædelstene til en stor del af den offentlige sektor, som vil bruge dem til kaffe, smøger og blødt brød.

Vore dages kejser, den offentlige forvaltning, må holde op med blot at tro på alt, hvad den får fortalt af sine embedsmænd og drage omsorg for, at rapportering, ledelse, ansvarsfølelse og engagement bliver styrket.

Alternativet kan og vil blive en stadig større privatisering og udlicitering af offentlige opgaver til den del af erhvervslivet, der forstår at levere varen, og som kan tjene penge på at udføre den for mindre, end det koster de nuværende driftsherrer. Og som ved, at for at tjene penge skal opmærksomheden være rettet mod slutbrugeren, kunden.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.