Bevidst fordrejning

Skribenten mener ikke, at der er argumentation for de barske konklusioner i kronikken "Det onde årti". Den kan kun forklares ved det gamle ord: Overdrivelse hjælper på forståelsen

Jeg læste 4/1 i JP en kulturkronik "Det onde årti" af professor Preben Meulengracht, der vel kan antages at skulle kunne udfærdige redelige artikler.

Det var efter min mening et deprimerende dårligt forsøg på at være interessant ved at genoplive Buster Larsens "Lorteland".

Kronikkens formål er uklart. Indholdet giver ingen argumentation for de barske konklusioner og kan kun i bedste fald forklares ved det gamle ord: Overdrivelse hjælper på forståelsen i værste fald ved ukendskab til emnet eller bevidst fordrejning, og resultatet, frygter jeg, er kimen til et kommende ondt årti, hvis kronikkens giftigheder skulle brede sig.

Vraggods

Kronikken synes at være brokket sammen af vraggods om politikere, vort sundhedssystem og almen menneskelig opførsel fra ensidigt oppustede bidrag fra diverse medier. Det er i strid med alle logikkens regler at uddrage sandfærdige konklusioner ud fra et par enkelte tilfælde, så afskyelige de end kan være.

Uanstændigt

Det hævdes, at »menneskeværd og næstekærlighed i halvfemserne aldrig havde en reel plads på politikeres dagsorden«, at »ude i virkeligheden døde masser af syge danskere, fordi hospitalerne ikke kunne give dem den helbredende eller livsforlængende behandling, som indbyggerne i vores nabolande får« ,at »de gamle og de syge blev betragtet som affaldsmennesker«, og at »hospitaler måtte sætte de syge på porten.«

Hvor mange er en masse? Da der vel sker ca. en lille million hospitalsindlæggelser pr. år, og der vel er ca. fyrretusinde på plejehjem i Danmark, skal der mange til for at kunne konkludere, at sådan er forholdene i Danmark i almindelighed.

Hvor mange sikre tilfælde af disse uhyrligheder kender Preben Meulengracht?

Det er groft uanstændigt at anklage hele vor sundheds- og plejesektors flere hundredtusinde ansatte for i halvfemserne at have været umenneskelige.

Kærlig omsorg

Hvad er så min adkomst til at kritisere kronikken?

Jo i november 1999 tilbragte jeg med en delvist lammet venstreside et par uger på Århus Amtssygehus. Der oplevede jeg fra hele personalet en hjælp, der kun kan benævnes menneskekærlig omsorg, som jeg er dem evigt taknemmelig for.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.