Svar dog, Marianne Jelved

»JEG BLIVER dårlig af at høre på det,« det er »hamrende uansvarligt,« eller det fører til »massive nedskæringer,» udbrød Marianne Jelved om Venstres skattestopforslag (JP 8/12).

Hvorefter jeg her i bladet påviste, at der er tale om skattelettelser på nogle få promille - under 2 mia. kr. Men »det er netop sagen,« svarer hun 7/1. Det er jo »ufinansierede skattelettelser«.

Hvorfor ufinansierede? KVR sparede da hvert år langt mere under den borgerlige regering. Hvorfor bliver hun pludselig »dårlig« af så små besparelser og skattelettelser, når regeringen selv lover skattelettelser i 2005? Kan det være mindre? Hvad er målet?

Hun forklarer, at det skal ske gradvist: »Regeringens mål om et fald i skattetrykket i 2005 er reserveret til de skatter og afgifter, der er mest udsat for internationalt konkurrencepres.« Godt nok, men det kan vel ikke dreje sig om mindre end »under 2 mia.«, dvs. nogle få promille.

Hvorfor tager hun sådan på vej over Venstres forslag om øget valgfrihed for borgerne, når hun selv lovpriser friskolemuligheden? Det er jo den, Venstre vil udstrække til flere områder. Det svarer hun heller ikke på.

I min artikel ville jeg have sammenlignet hende med dronning Marie Antoinette, der under Den Franske Revolution blev "dårlig" af at høre hobens klager. Jeg forkortede det til diagnosen "storhedsvanvid".

Udtrykket kan diskuteres. Men jeg konstaterer i hvert fald, at hendes højhed ikke nedlader sig til at svare på mine argumenter. Og så får hun jo ikke den debat, hun altid efterlyser, også i sit svar til mig. Og det var just det, jeg angreb. Tænk, om hun blot et enkelt øjeblik forestillede sig, at jeg og Venstre brænder lige så varmt for Danmarks fremtid som hun selv.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.