Dies(el)harmoni

DE SENESTE DØGN har de franske transportorganisationer atter excelleret i deres paradedisciplin: Blokade af grænseovergange.

Blandt årsagerne er det seneste års betydelige stigninger i prisen på autodiesel.

Den franske aktion er den hidtil mest militante, men også herhjemme vånder vognmændene sig under de hastigt stigende omkostninger.

Senest kom det til udtryk, da en gruppe vognmænd med deres lastvogne gennemførte en fysisk blokade af containerterminalen på havnen i Århus.

For ét år siden kostede én liter autodiesel 4,98 kroner alt inklusive. I dag er prisen 6,62 kroner. Ved årsskiftet var prisen endda oppe i 6,89 kroner pr. liter - 38 procent mere end ved årsskiftet 1998-99.

Med så store stigninger i brændstofpriserne på bare et år er det ikke svært at forstå, hvorfor mange vognmænd har fået en anstrengt økonomi. Konkurrencen i branchen er så hård, at de ikke har mulighed for at hæve priserne så meget, at de får fuld kompensation for stigningerne i brændstofprisen.

Det er hverken de olieproducerende lande eller olieselskaberne, der i synderligt omfang scorer kassen ved prisstigningerne. En liter diesel koster i det frie marked blot 1,25 kroner eller mindre end en femtedel af pumpeprisen. Langt den største del af prisen forsvinder ned i statskassen i form af afgifter og moms.

For vognmændene forstærkes problemet af, at der er endog meget store prisforskelle på autodiesel i Europa.

Med verdens mest afsindige skatte- og afgiftspolitik hører Danmark selvfølgelig til blandt de dyreste lande, mens en vognmand i Spanien slipper med fire kroner literen.

Eneste rimelige svar på vognmændenes problemer er, at brændstofafgifterne i EU harmoniseres, således at alle stilles lige.

Det nuværende afgiftsregime harmonerer på ingen måde med hensigterne bag Det Indre Marked, men er tværtimod stærkt konkurrenceforvridende.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.