Hjælp med

EFTER en festlig og smertefri indgang i det nye år(tusinde) kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad der såvel selve nytårsaften som aftenerne forud og efter er gået op i røg. Ingen tvivl om, at det var et festfyrværkeri uden lige. Og jeg har som mange andre selv taget del i det i form af (et moderat) indkøb af fyrværkeri.

Men når alt kommer til alt: så er det jo fuldstændig vildt. Jeg har fra tre personer, uafhængige af hinanden, hørt et astronomisk tal for, hvad der bare i Danmark er gået op i røg på denne måde. Set i lyset af, at tusinder - ja, millioner - af mennesker lever under kummerlige vilkår, så er det endnu mere vildt, at vi bruger penge i den størrelsesorden.

Derfor min appel: hvis du og jeg har råd til at bruge penge på nytårsfyrværkeri, så har du og jeg også råd til at give et tilsvarende beløb for at lindre nøden for krigsramte i Tjetjenien, overvømmelses-ramte i Venezuela, hungersnød-ramte i forskellige afrikanske stater eller hvor den akutte nød er lige netop nu.

Altså - en opfordring til, at du og jeg fatter et girokort - hellere i dag end i morgen - og sender vort "fyrværkeribidrag" til Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp eller en tilsvarende hjælpeorganisation.

Og husk som tilgift: du og jeg er så heldige at bo i et land, hvor vi kan få en pæn del af bidraget betalt af skattevæsenet, idet vi kan fratrække gaven på årsopgørelsen, efter de regler som gælder herfor.

PS. Et gammelt ordsprog siger, at man ikke skal kaste med sten, hvis man selv bor i glashus.

Derfor har jeg puttet mit girokort i den dertil beregnede gule girokuvert, klar til afsendelse - og den bliver sendt nu.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.