Hvorfor skal Ærø dø ?

Lukker navigationsskolen, Ærøs eneste uddannelsesinstitution, vil øen gå en stille død i møde. Derfor skal afgørelsens dag, den 19. januar, blive en glædens dag for Ærø, skriver en tidligere elev

DET var en glædens dag, den dag på Ærø, i juni 1989, da jeg bestod skibsførereksamen på Marstal Navigationsskole. Udover at have færdiggjort egen uddannelse, blev dagen også den dag, da Navigationsskolen blev reddet fra en truende lukning

Politikerne på Christiansborg valgte dengang, efter flere måneders utryghed på Ærø, at se overordnet samfunds-økonomisk på lukningen af Marstal Navigationsskole og derved overhøre Søfartsstyrelsens snæversynethed.

At uddanne navigatører på Ærø kunne således fortsætte, som den havde gjort siden begyndelsen af 1800-tallet. Traditionen for søfarten på Ærø har bl.a. resulteret i, at hovedparten af den danske coasterflåde er hjemmehørende på Ærø, med deraf følgende arbejdspladser.

Vi bliver boende

Endnu vigtigere for Marstal og Ærø er det, at en stor del (17% ifølge opgørelse fra Marstal Navigationsskole) af eleverne bliver boende på øen efter endt uddannelse, og således er med til at holde liv i ø-samfundet. Jeg selv og iøvrigt også min søster, som blev færdig i 1995, er blandt de 17%.

I et interview på min eksamens dag med Fyns Amts Avis udtalte jeg dengang, at jeg kun blev boende på Ærø, såfremt at skolen fortsatte med at eksistere, da det ellers kun kunne gå én vej. Kommentaren var måske lidt firkantet, men én ting er sikkert, at hvis øens eneste uddannelsesinstitution lukker, kommer der ikke mere nyt blod til Ærø. Dermed går Ærø en stille død i møde. Jeg sætter derfor endnu en gang min lid til, at politikerne tænker på konsekvenserne for ø-samfundet og ikke kun på, hvordan man iflg. Søfartsstyrelsens egen rapport kan spare højest 7-8 millioner kr. Forhåbentligt bliver det også en glædens dag på Ærø den 19. januar år 2000, når den politiske beslutning bliver truffet !!!

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.