Kort sagt

Fogh som æresdoktor

I den korte tid, den borgerlige regering har haft magten, har den engang så berømte danske velfærd lidt svære nederlag. Ikke mindst er det gået ud over lønmodtagerne, miljøet og kulturen. Nu erfarer vi tilmed, at et amerikansk universitet har gjort Anders Fogh Rasmussen til æresdoktor! Hvorledes gør en statsmand sig fortjent til noget sådant? Er vurderingen politisk, rent menneskelig eller hvad? Hvordan betegnede P. A. Heiberg den slags folk, man hænger ordener og andre hædersbevisninger på?

Martin Munk Stigaard, Katrinebjergvej 132 A, Århus N

Kvindelig værnepligt?

Jeg er lige blevet mor. Et halvt år var jeg sygemeldt fra mit studium på grund af en vanskelig graviditet. Et halvt år gik jeg hjemme og ammede mit barn. Hvis hun ikke skal være enebarn, bliver jeg nok yderligere forsinket i mit studium om et par år. Er det at føde børn ikke at aftjene sin samfundspligt? Skal jeg både føde børn og aftjene værnepligt/samfundstjeneste, bliver jeg vist halvgammel, inden jeg kommer på arbejdsmarkedet.

Sidsel Lyster, Rektorparken 12, København SV

Dinasaurus

Tillad en mandlig læser at udtrykke sin dybe lede ved det p.t. grasserende filmmonster DINA. Hvilken ulidelig dyrkelse og hovedløs betagelse af menneskehedens mest skæbnesvangre last: Den rendyrkede egoisme. Fader Holberg udtalte for mange år siden min og mange andre brave mænds mening om den slags: »Jeg er alt færdig at knækkes derved!«

Uffe Nissen, Præstevangen 3 B-5, Birkerød

Alkoholfri altervin

Hvor er det godt, at nogle kirker bruger alkoholfri vin, andre alkoholdig vin til nadveren. Så kan de, for hvem denne detalje er det vigtigste ved gudstjenesten, gå i den kirke, der passer dem på det område. For mit eget vedkommende er det nu andre parametre, der er vigtigere ved gudstjenesten.

Poul Thiesen, Kolt Kirkevej 21, Kolt

Ud med sommertiden

Lad os melde os ud af EU og slippe for det pjat med sommertid.

Kjeld Lykke, Olufsvej 50, København

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen