20 timer eller intet

VI MÅ desværre konstatere, at CO-industris overenskomster ikke bliver respekteret af den siddende regering. Regeringen vil lave regler om arbejdstiden ved at indføre "retten" til deltid gennem lovgivning.

Men "retten" for hvem? De få, der gerne vil på deltid, eller de mange, der vil blive presset ud i deltidsarbejde af arbejdsgiveren?

Som en arbejdsleder engang sagde til mig, "er det godt at diskutere problemerne, men i den sidste ende er det mig, der bestemmer".

Undskyld mig, men så er det, jeg tænker: Hvem får så gavn af "retten" til deltid, når den enkelte person og en arbejdsgiver skal diskutere denne sag.

Hvordan skulle medarbejderen kunne bevise, at det var uden grund, at han fik meddelelsen om "20 timer eller ingenting"?

Nej, kære beskæftigelsesminister, hold fingrene væk, arbejdstiden skal vi nok selv ordne via overenskomsterne.

Hvis det er regeringens målsætning at provokere os arbejdere med en lovgivning, der sætter vores overenskomster ud af kraft, tror jeg, det vil skade erhvervslivet/samfundet mere, end de forestiller sig. Ro på arbejdsmarkedet er en fordel for alle parter.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen