Uacceptabelt signal til os

MED "KUN" to romaner på banen er jeg en af de forfattere, der vil blive ramt af Brian Mikkelsens forslag om en bundgrænse for biblioteksafgiften på 5000 kr.

Min biblioteksafgift beløb sig i 2001 til 3235 kr.

Dette beløb modtager jeg for to romaner, bidrag til to antologier samt for at uddrag af min seneste roman bliver brugt i undervisningsøjemål og indgår i gymnasieskolens eksamenspensum.

Ikke noget stort beløb, men da vi yngre forfattere i forvejen ingenting tjener på vores bøger, har det alligevel stor betydning, om ikke andet så for vores selvrespekt.

Jeg har brugt mange år på litteratur, gået på Forfatterskolen, lavet oplæsningsarrangementer. Jeg har skrevet to velanmeldte romaner og er nu i gang med min tredje bog.

Jeg regner mig selv for at være helt og aldeles professionel forfatter, også selv om jeg stort set ingenting tjener på mine bøger endnu.

At mine årlige ærligt tjente 3235 kr. nu skal frarøves mig for i stedet at tilfalde andre mere veletablerede forfattere, finder jeg meget problematisk og et aldeles uacceptabelt signal at sende til de yngre forfattere, hvis bøger udgør vækstlaget i den danske litteratur og dermed har lige så stor betydning for det danske sprog og for den danske identitet som alle andre skønlitterære bøger.

Det tager mindst et år at skrive en bog, og, som Hemingway sagde, mindst 10 år overhovedet at lære at skrive.

Tiggergang

En bundgrænse på 5000 kr. vil betyde, at en ung forfatter skal skrive op til fire bøger for overhovedet at få biblioteksafgift for en eneste.

Da der ydermere varsles nedskæringer i Kunstfonden, står det dårligt til med fortsat at bevare et levende litteraturmiljø.

En pulje på to millioner, som de yngre skønlitterære forfattere i givet fald skal tigge sig til hos Litteraturrådet, kan umuligt kompensere for det faktum, at vi ikke får penge for det kvalitetsprodukt, vi producerer og frit stiller til rådighed på landets biblioteker for alle og enhver for tid og evighed.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen