Jyllands-Postens bagateller

JYLLANDS-Postens lederskribent kløjs gevaldigt 8/3 i proportionerne i hele sagen om biblioteksafgiften.

Under overskriften "Brians bagateller" bliver undertegnede anklaget for simpelt tyveri og manglende tråd i den førte kulturpolitik.

Indførelsen af en bundgrænse er jo et bevis på politisk prioritering og skærpelse af det kulturelle fokus i hele ordningen om biblioteksafgiften.

Borgerlig kulturpolitik fremfor socialdemokratiske forsøg på at tilfredsstille så mange som muligt på bekostning af den kunstneriske og kulturelle kvalitet.

To omgange

Som Jyllands-Posten selv har fortalt, er der faktisk sket en fordobling i antallet af danskere, der modtager biblioteksafgift fra staten siden midten af 1990'erne. Flere personer om samme pose penge betyder færre penge til de enkelte og færre penge til de forfattere, der har flest bøger på bibliotekernes hylder og dermed primært står for at vedligeholde og udvikle dansk litteratur og kultur.

Og det er ikke mit ønske som kulturminister.

Derfor har jeg lagt op til ændringer i to omgange.

I første omgang indfører vi bundgrænsen på de 5000 kroner - og tilfører samtidig 10 mio. kroner til hele området for at give endnu bedre forhold til de etablerede forfattere.

Af det beløb afsættes to mio. kroner til en pulje for de forfattere, der forsøger at slå igennem som professionelle forfattere, men falder for bundgrænsen.

Og samlet set vil statens godt 140 mio. biblioteksafgifts-kroner gå langt mere målrettet til forfattere, der lever af at skrive - fremfor til en lang række fritidsforfattere, der kun har enkelte bøger på bibliotekerne og ofte har gode job og indtægter andetsteds.

Positivt modtaget

Det forslag blev modtaget ganske positivt, da jeg forleden præsenterede det for de to forfatterforeninger, som jeg samtidig indbød til et udvalg, der skal omlægge hele biblioteksafgiften på længere sigt.

Her er det klare formål, at ordningen også næste år har en skærpelse af den kulturelle profil og dermed flere penge til de etablerede forfattere.

Det kan ske ved at se på forholdene for efterlevende, oversættere, redaktører og andre grupper, der får forholdsvis store andele af det samlede beløb. Uden på samme måde at bidrage til skabelsen af danskernes fortællinger og historie.

Simpelt tyveri, skriver Jyllands-Postens lederskribent.

Jeg opfatter det som politiske prioriteringer - og et ønske om at føre en mere prioriteret og målrettet kulturpolitik.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.