Vandfonden bør bevares

KÆRE Askjær Jørgensen.

I dit debatindlæg i JP 24/1 mere end antyder du, at jeg som næstformand i Vandrådet kæmper for, at dette "ben" bevares.

Hertil kan jeg oplyse, at Vandrådet er blevet bedt af Folketinget ved lov om at hjælpe med til at forvalte Vandfonden. Hvervet er ulønnet, og der er fem-seks møder om året samt en del forespørgsler fra sekretariatet i konkrete sager. Kort sagt en masse arbejde, men intet "ben".

Det burde du nok have undersøgt, før du kom med sådanne beskyldninger. Du skriver også, at jeg burde vide, at alle med private boringer og brønde kan påkobles vandværker, hvis blot man ønsker det. Jah, blot det var så enkelt.

Vandforsyningen i det åbne land er vanskelig af mange årsager.

For det første fordi ikke alle kan blive tilsluttet vandværker; men skal have etableret nye boringer, der som hovedregel er langt dyrere end en tilslutning til vandværket.

For det andet fordi tilslutningerne til ensomt beliggende ejendomme kan blive så lange - og med et så lille forbrug, at der ikke kan garanteres for vandkvaliteten - og så er vi jo lige langt.

For det tredje fordi tilslutningsbidragene til vandværkerne desværre sjældent er så lave, som du anfører i debatindlægget.

Jeg kan oplyse, at det gennemsnitlige tilskud, fonden har ydet til private brønde og boringer, der skulle erstattes, har været på godt 13.000 kr., - altså en gennemsnitlig pris på godt 45.000 kr. med de tilskudssatser, der anvendes. Det er jo en "anelse" højere end de 12.000 kr., du nævner - og derfor er der så hårdt brug for fonden til at tage "toppen" af de økonomiske byrder for den enkelte famille til at få godt vand.

Fremtidens vand

Danske Vandværkers Forenings medlemmer findes blandt de største vandforsyninger i Danmark, og det er meget sjældent, at disse værker er involveret i tilskudssagerne. Det er som oftest de små vandværker på landet, som ikke er medlemmer i vor forening.

Dine antydninger om interessesammenfald er derfor helt ubegrundede. Jeg arbejder for Vandrådet og for foreningen for, at alle danskere - også de, de bor i det åbne land - kan få godt, rent og tilstrækkeligt drikkevand nu og i fremtiden på rimelige vilkår. Derfor mener jeg, at Vandfonden bør bevares.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.