Omklamring

JEG LÆSTE et indlæg af Johanne Kirstine Dalgård i JP Søndag 13/1. I indlægget skriver JKD om, hvor ensom julen kan være for ældre, når de unge kun ofrer 20 minutter på et besøg. Har du nogensinde vendt bøtten på hovedet og undret dig over, hvorfor de finder sig i at være ensomme?

Jeg er én af disse fortravlede unge, der er så optaget af mit eget: Mit arbejde, mit hjem, min videreuddannelse, mit faglige arbejde og min nykonstaterede graviditet. Og mine forældre og øvrige familie, min svigermor og min kærestes familie og indimellem mine venner.

Jeg har en mormor, der ofte siger: »I kan jo lige kigge forbi.« Og hvis jeg så gør det, rækker en time aldrig. Hun bliver altid skuffet over, at jeg må af sted igen, og derfor kommer jeg sjældent. Også mindre end jeg egentlig gerne ville, men jeg føler mig omklamret og som en rigtig skidt person, for det er aldrig nok. Havde hun ringet og inviteret, var det noget ganske andet, men det gør hun aldrig. Hun vælger i stedet at sidde og vente, ofte forgæves. Er det så min skyld, at hun er ensom? Ingen forhindrer hende i at tage skeen i den anden hånd. Og hvorfor sidde alene juleaften? Spar mig for den klynkesang - der er ældre, der er præcist så ensomme, som de selv vil være.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.